Menu górne

Kategoria

Więcej klimatu w gdyńskich stołówkach

Więcej klimatu w gdyńskich stołówkach

// fot. Filip Śmigielski

Gdyńskie szkoły i przedszkola słyną z doskonałego żywienia, przygotowywanego z produktów najlepszej jakości. Zakończył się pilotażowy projekt „Stołówka z klimatem”, organizowany przez Gdyńskie Centrum Zdrowia, Wydział Edukacji oraz Wydział Środowiska wraz z Instytutem Eligo specjalizującym się w edukacji żywieniowej.

 

Janina Bereżańska pracuje w Przedszkolu nr 50 w Gdyni, które wchodzi w skład Zespołu Wczesnej Edukacji nr 1. Dzieci mają tu do dyspozycji doskonałe wyżywienie ze zdrowych produktów przygotowywanych na miejscu. Jedzą dużo warzyw, owoców, kaszy i ryb, na ich stole gości również przygotowywane na miejscu ciasto.

 

W Gdyni przywiązujemy wielką wagę do żywienia dzieci. Trwa projekt, mający wprowadzić zrównoważone żywienie do gdyńskich placówek pt. „Stołówka z klimatem”.

 

– Warto podkreślić kompetencję osób przygotowujących posiłki w naszych szkołach oraz ich potrzebę poszerzania wiedzy. Mając na uwadze te elementy, a także wpływ produkcji i transportu żywności na kwestie klimatu., Gdynia rozpoczęła projekt „Stołówka z klimatem” – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. – Projekt zakłada zmiany w różnych obszarach, ale na wstępie – zbadanie potrzeb i wykorzystanie kompetencji osób zaangażowanych w to zagadnienie. Mamy w Gdyni profesjonalistów z zakresu żywienia zatrudnionych w szkołach, chcemy wykorzystać ich potencjał. Wciąż inwestujemy w nowoczesny sprzęt, tak, aby działalność szkolnych kuchni była na jak najwyższym poziomie.

 

Do programu „Stołówki z klimatem” zgłaszały się przedszkola i szkoły z całej Gdyni, zainteresowane zamianami.

 

– Do programu „Stołówki z klimatem” zgłosiło się łącznie 35 przedszkoli i szkół z terenu całego miasta – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji. – To dowód na to, że idea ochrony klimatu jest coraz bardziej popularna wśród osób związanych z edukacją. Takie działania są bardzo potrzebne i mam nadzieję, że wkrótce w programie znajdą się wszystkie gdyńskie placówki.

 

W ramach badania jadłospisów i sprawdzania zamówień żywności oraz technicznych elementów kuchni i stołówek wyciągnięto pierwsze wnioski, które obecnie są omawiane. Odbyły się także szkolenia dla osób bezpośrednio zaangażowanych w tworzenie posiłków – pań intendentek oraz zespołów pracujących w kuchniach. Dołączyły do niego także inne placówki oświatowe i finalnie przeszkolono 68 osób.

Szkolenie było odpowiedzią na zagadnienia wskazane podczas wcześniejszych rozmów, takich jak potrzeba rozmowy o standardach żywienia, jak również problemach, z jakimi mierzą się dzieci w temacie jedzenia, usystematyzowania wiedzy, przedstawienie w przystępny sposób, jak te zmiany wprowadzać oraz wymiany doświadczeń i pomysłów. Uczestniczki podzieliły się też wyzwaniami, z którymi muszą radzić sobie na co dzień i oczekiwaniami względem projektu. Najczęściej wspominanym problemem był brak komunikacji między różnymi podmiotami i wielość wytycznych utrudniających tworzenie jadłospisów zgodnie z założeniami talerza zdrowia.

 

– Jednym z efektów projektu będzie stworzenie materiałów edukacyjnych – kart pracy, scenariuszy zajęć dla nauczycieli, a przede wszystkim platformy, z której intendenci będą mogli z łatwością czerpać wiedzę i inspiracje w temacie jadłospisu, mając na względzie zarówno odpowiednie żywienie dzieci, jak i dbałość o planetę – wskazała Agnieszka Danielewicz, dietetyk, wykładowca i właścicielka Instytutu Eligo, która prowadziła warsztaty.

 

O to, aby działania miały na celu pozytywny wpływ na środowisko, dbają przedstawiciele Wydziału Środowiska.

– „Stołówka z klimatem” to projekt realizowany w gdyńskich placówkach oświatowych, którego celem jest zmiana nie tylko jadłospisów, ale też nawyków i sposobu myślenia o jedzeniu – mówi Agata Lewandowska, kierownik Referatu Adaptacji do Zmian Klimatu Wydziału Środowiska UM Gdyni. – Przedsięwzięcie zakłada przede wszystkim zwiększenie świadomości żywieniowej i ekologicznej oraz przygotowanie nowych, zdrowych i klimatycznych jadłospisów, które będą uwzględniały ślad węglowy posiłków oraz skupiały na zdrowiu przedszkolaków i uczniów. Włączamy w ten proces wszystkich, którzy mają na niego wpływ – a panie intendentki i pracownice kuchni są tu niezmiernie ważne.


Wróć do listy Następny wpis