W Gdyni dowiesz się, jak walczyć z depresją
Z początkiem października w Gdyni startuje „Dobrze, że jesteś” – szeroka kampania przeciwdziałania depresji skierowana do uczniów, ich rodziców i nauczycieli. To kolejne już działanie w zakresie zdrowia psychicznego mieszkańców miasta, dzięki któremu jego odbiorcy nauczą się rozpoznawać u siebie i innych pierwsze symptomy obniżonego nastroju, dowiedzą się w jaki sposób szukać pomocy oraz jak jej udzielić innym.
– Pandemia koronawirusa mocno osłabiła nasze więzi z innymi, negatywnie wpłynęła również na nasze zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Absolutnie nie bagatelizujmy sygnałów świadczących o kryzysie. Gdynia od początku pandemii wsłuchuje się w potrzeby mieszkańców. Spełniamy ich oczekiwania – stworzyliśmy i cały czas uzupełniamy o nowe elementy wachlarz wsparcia psychologicznego w mieście. Dużym zainteresowaniem cieszy się działającą od kilku miesięcy specjalna linia dla młodych „CouCb”, która łączy w sobie klasyczny telefon zaufania i czat. Teraz czas na otwartą walkę z depresją i profilaktykę – podkreśla Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia – „Dobrze, że jesteś” jest kampanią „szytą na miarę” oczekiwań mieszkańców, które wynikły z badań nad relacjami w szkole, które miały miejsce w ubiegłym roku szkolnym. To szeroki pakiet wsparcia począwszy od zajęć profilaktycznych dla uczniów wszystkich typów szkół w Gdyni przez szkolenia online dla nauczycieli i zajęcia superwizyjne, webinaria dla rodziców po miejską kampanię społeczną. Warto zadbać o siebie, o najbliższych. Wszystkich Państwa zachęcam do udziału w tych działaniach, które już za „moment” będą dostępne na wyciągniecie ręki.
Dlaczego „Dobrze, że jesteś”?
Celem zaprojektowanych działań w ramach kampanii jest budowanie świadomości występowania depresji wśród najmłodszych gdynian, rozpoznawania jej symptomów w swoim codziennym środowisku i odpowiednia profilaktyka.
– Istnieje pilna potrzeba, abyśmy cieszyli się swoją obecnością i żyli w mieście w trwałej równowadze psychicznej dbając o dobrą kondycją fizyczną i pozytywne relacjami z innymi. Odnosząc się do samego tytułu kampanii chcemy zwrócić uwagę, jak bardzo ważna jest realna – nie wirtualna – więź z osobami najbliższymi. Ale aby tworzyć takie więzi musimy czuć się szczęśliwymi, kochanymi, potrzebnymi – mówi dr Maciej Dębski, prezes fundacji „Dbam o Mój Z@sięg” – Działania zaplanowane w tej kampanii odpowiadają na pilne potrzeby mieszkańców zdiagnozowane podczas ostatnich badań dotyczących oceny jakości relacji. Wynika z nich jasno, że co dziesiąty nastolatek uczący się w Gdyni deklaruje, że często jest smutny i przygnębiony oceniając przy tym swój stan zdrowia jako kiepski i gorszy niż dwa lata temu. Ponad połowa uczniów i nauczycieli wskazała, że ich subiektywne poczucie psychiczne i fizyczne z powodu pandemii pogorszyło się. Pogorszyła się również opinia o relacjach z kolegami i koleżankami, a wydłużony czas ekranowy spowodowany zdalną edukacją bardzo nas zmęczył i rozdrażnił. Również część nauczycieli w Gdyni doświadcza obniżonego nastroju, a taki stan rzeczy pogłębiony został przez pandemię koronawirusa.
Z jakiego wsparcia można skorzystać?
Eksperci z fundacji „Dbam o Mój Z@sięg” przygotowali kompleksowy pakiet dla uczniów klas 4-8 szkół podstawowych i ponadpodstawowych:
– serię zajęć dla na temat profilaktyki depresji, dostępnych form pomocy, radzenia sobie ze stresem i izolacją spowodowaną COVID-19,
– profesjonalny poradnik o depresji,
– zajęcia popołudniowe dla szkolnych liderów pomocy swoim rówieśnikom,
– animacje komputerowe w zakresie przeciwdziałania depresji ułatwiające odczytywanie pierwszych jej wskaźników.
Z kolei rodzice uczniów wezmą udział w 15. webinariach tematycznych o metodach rozpoznawania u dziecka pierwszych objawów depresji i sposobach walki z nią. Poprowadzi je zespół znakomitych specjalistów z fundacji i ekspertów zewnętrznych.
Wsparciem zostaną również objęci nauczyciele, którzy na szkoleniach online otrzymają kompleksową wiedzę, poradnik w zakresie rozpoznawania i postępowania w przypadku dzieci i młodzieży z objawami depresji, a także zestaw potrzebnych infografik. Aż 6 grup gdyńskich nauczycieli, pracowników oświaty i specjalistów weźmie udział w spotkaniach superwizyjnych na temat rozwiązywania bieżących trudności szkolnych uczniów.
Wszystkiemu towarzyszyć będzie szeroka kampania społeczna w mieście na specjalnie dedykowanej stronie internetowej. Co ciekawe, jednym z ważnych jej elementów będzie „kalkulator” depresji – prosta forma sprawdzenia czy „ja lub osoba mi bliska” jest zagrożona depresją.
Te i wiele innych ciekawych działań w ramach kampanii „Dobrze, że jesteś” potrwają do końca czerwca 2022 r. Zadanie jest realizowane ze środków Gminy Miasta Gdyni w ramach otwartych konkursów ofert dla organizacji pozarządowych.