Po turecku w Zespole Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych
Gdyńska szkoła działa w międzynarodowym zespole od 14 miesięcy. Tematem projektu jest materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe w dobie cyfrowej transformacji.
– W Gdyni realizowanych jest wiele ciekawych i innowacyjnych projektów, dzięki którym młodzi ludzie mają szansę współpracować w międzynarodowych zespołach – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. – To zasługa świetnych pedagogów, którzy pracują w Gdyni i pasjonatów, którzy chcą się dzielić z innymi, tym co u nas najlepsze. Taka wymiana międzynarodowych edukacyjnych dobrych praktyk jest korzystna dla obu stron. Jestem przekonany, że doświadczenie przy takich aktywnościach już w czasie nauki w szkole średniej, pomoże młodym ludziom w przyszłym życiu zawodowym.
Pod koniec kwietnia dwunastu uczniów Zespołu Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych wraz z nauczycielkami: Adrianą Uchman, Anielą Korybalską i Magdaleną Buczma-Pawelec uczestniczyło w wymianie międzynarodowej w Turcji w Stambule i Silivri (Silivri Toki Curumhiyet Anadolu Lisesi).
– Chcemy, by młodzież uczestnicząca w projekcie wzmocniła swoje poczucie tożsamości kulturowej, miała możliwość doświadczyć innej kultury oraz udoskonalić swoje kompetencje językowe, społeczne i cyfrowe – mówi Magdalena Buczma-Pawelec. – Chcemy, by nasi uczniowie byli pewni siebie, przedsiębiorczy, a jednocześnie otwarci i pełni zrozumienia dla różnic kulturowych.
Podczas wizyty uczniowie mieli okazję zwiedzić miejsca naturalnego i materialnego dziedzictwa kulturowego w Stambule – Hagia Sofia, Pałac Topkapi, Błękitny Meczet, Wielki Bazar oraz przepłynąć łodzią wzdłuż Cieśniny Bosfor oddzielającej Europę od Azji.
– Uczestniczyliśmy w warsztatach artystycznych – tureckiej sztuki malowania na wodzie – ebru oraz wielu innych zajęciach kulturowych, wysłuchaliśmy koncertu szkolnej grupy muzycznej, mieliśmy możliwość zwiedzenia szkoły, porozmawiania z uczniami, uczestniczenia w lekcjach – wyliczają nauczyciele. – Tureccy uczniowie zaprosili nas do swych domów, gdzie mogliśmy zapoznać się z ich obyczajami, porozmawiać z rodziną i dowiedzieć się o tym co nas łączy, a czym się różnimy. Data naszego przyjazdu zbiegła się z Tureckim Dniem Niepodległości, końcem Ramadanu oraz Dniem Dziecka, dzięki czemu mogliśmy obejrzeć lokalne uroczystości z tej okazji. Uczestnictwo w tym projekcie jest dla nas wszystkich niezwykłym przeżyciem.
fot. Młodzi gdynianie uczą się w Turcji // fot. ZSHG