W pierwszy dzień wiosny rozpoczyna się rekrutacja do gdyńskich przedszkoli. W naszym mieście rodzice mają do wyboru 45 placówek przedszkolnych i 28 „zerówek” w szkołach podstawowych. Dziś podpowiadamy jak sprawdzić czy nasze dziecko jest gotowe na przygodę z przedszkolem.
Oferta wszystkich gdyńskich przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych zostanie opublikowana przed 18 marca na stronie, na której prowadzona jest rekrutacja. Kilka dni później, 21 marca rozpocznie się składanie wniosków.
Rodzice mogą wybrać od jednej do trzech placówek. We wnioskach muszą określić, która z placówek jest pierwszym wyborem, a które biorą pod uwagę w drugiej i trzeciej kolejności. O przyjęciu dziecka do placówki decydują komisje rekrutacyjne – na podstawie punktowanych kryteriów. W pierwszej kolejności brane są pod uwagę kryteria ustawowe, określone w prawie oświatowym, a w drugiej te ustalone przez samorząd.
– Gdyńskie przedszkola mają doskonałą kadrę, dobre warunki lokalowe i bardzo ciekawą ofertę – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. – Cześć z nich pracuje programami autorskimi. W każdym dzieci znajdą dobre warunki do rozwoju i świetną opiekę. Warto dokładnie zapoznać się z zasadami rekrutacji, aby zapewnić dziecku miejsce w placówce.
Zanim jednak zaczniemy szukać wymarzonej placówki, warto zadać sobie pytanie: czy moje dziecko jest gotowe do pójścia do przedszkola?
– To pytanie często stawiają sobie i specjalistom oraz nauczycielom wychowania przedszkolnego rodzice małych dzieci – mówi Anna Kosecka, psycholog kliniczny, specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, socjoterapeuta z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Gdyni. – Przede wszystkim dziecko jest gotowe na rozpoczęcie wychowania przedszkolnego wtedy, gdy gotowi są na to jego rodzice. Oznacza to, że rodzice ufają nauczycielom, mają przekonanie, że miejsce, gdzie dziecko będzie spędzać sporo czasu poza domem jest bezpieczne i przyjazne. Oznacza to także, że rodzice są gotowi bez niepokoju na rozstanie z dzieckiem.
Aby mieć pewność, że pójście do przedszkola naszego dziecka przebiegnie pomyślnie warto pomyśleć, jakie umiejętności są potrzebne mu, by poradzić sobie w przedszkolu.
- Po pierwsze samodzielność. To bardzo ważna umiejętność. Warto wspierać dzieci w zakresie samoobsługi (ubieranie się, rozbieranie, korzystanie z toalety, spożywanie posiłków) na długo przed przedszkolem.
- Pod drugie emocje. Niezmiernie ważna jest także umiejętność radzenia sobie z emocjami. Sprawa dotyczy zarówno rodziców, jak i dzieci. Przedszkole jest miejscem różnorodnych doznań, przyjemnych i mniej przyjemnych. Warto więc wcześniej przyjrzeć się jak wyglądają nasze rozstania z dzieckiem, rozpocząć próby pozostawiania go z babcią, dziadkiem, ciocią, dobrą przyjaciółką. Jak to wygląda? Co się dzieje z nam i dzieckiem. Taki trening pozwoli maluchowi poczuć się bez nas – rodziców w przedszkolu pewniej, bezpieczniej. My posiądziemy umiejętność cieszenia się czasem „bez dziecka”. Dzieci podczas rozstania mają prawo do płaczu, negatywnych emocji. Ważne jest, aby rodzic umiał to przetrzymać, miał w sobie gotowość do przyjęcia protestów i złości, która z czasem pozwoli na spokojne rozstanie.
- Po trzecie przygotowania. Warto rozmawiać z dzieckiem o tym, jak wygląda dzień w przedszkolu, co się tam dzieje, na czym polega leżakowanie. Warto budować dobrą relację dziecka z panią wychowawczynią i pokazywać, że w przedszkolu ona zastępuje mamę i tatę, można do niej przyjść, zapytać o wszystko, przytulić się, ale trzeba też jej słuchać.
- Po czwarte przygotowanie do bycia w grupie. Dobrze, aby maluch już wcześniej zrozumiał, że jak pani wychowawczyni mówi do wszystkich dzieci, to mówi też do naszej Małgosi czy naszego Jasia.
- Po piąte komunikacja. Aby nasze dziecko sprostało sytuacji pójścia do przedszkola bardzo ważne jest także przyjrzenie się jego kompetencjom językowym i komunikacyjnym. Warto wspierać te kompetencje, wzbogacać mowę czynną i bierną, otaczać mową.
– Przedszkole to miejsce, które dostarcza dzieciom wiele okazji do kontaktów z rówieśnikami i znacząco poszerza kontakty towarzyskie – dodaje specjalistka. – Warto wcześniej umożliwiać dziecku nawiązywanie kontaktów rówieśniczych, zabaw z innymi dziećmi w podobnym wieku. Sprawi to, że nasze dziecko rozpoczynając przygodę z przedszkolem będzie miało podstawowe umiejętności nawiązywania relacji z innymi dziećmi i spędzania wspólnie z nimi czasu. Drodzy Rodzice, bardzo namawiamy Was do trenowania u Waszego dziecka opisanych umiejętności. Zachęcamy Was do przyglądania się sobie, odczuwanym emocjom, w związku z pójściem Waszego dziecka do przedszkola. Proponujemy także, abyście poznali lepiej miejsce, w którym Wasza pociecha będzie spędzała sporo czasu. Czy Wy dobrze czujecie się w tym miejscu? Korzystajcie z proponowanych spotkań adaptacyjnych dla dzieci rozpoczynających przygodę z przedszkolem. Pamiętajcie, że nie wszystko musi od razu pójść super. Korzystajcie ze wsparcia nauczycieli przedszkola i innych rodziców. Jeśli jednak Wasze niepokoje są większe, nie bójcie się skorzystać z porady psychologa.
Ważne daty
- 18 marca 2022 r. o godz. 10.00 – udostępnienie w systemie rekrutacyjnym oferty przedszkoli/oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych na stronie, na której będzie prowadzona rekrutacja,
- 21 marca od godz. 10.00 do 1 kwietnia 2022 r. do godz. 16.00 – składanie wniosków o przyjęcie do przedszkola/oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym,
- 21 kwietnia 2022 r. o godz. 12.00 – podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych,
- do 25 kwietnia 2022 r. do godz. 16.00 – składanie potwierdzenia woli zapisu dziecka w przedszkolu/szkole, do której kandydat został zakwalifikowany,
- 28 kwietnia 2022 r. o godz. 12.00 – podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych.
Rekrutacja uzupełniająca:
- 3 czerwca 2022 r. o godz. 10.00 – opublikowanie w systemie rekrutacyjnym na stronie, na ktorej będzie prowadzona rekrutacja wykazu wolnych miejsc w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych,
- od 6 czerwca od godz. 10.00 do 10 czerwca 2022 r. do godz. 16.00 – składanie wniosków o przyjęcie do przedszkola/oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym,
- 20 czerwca 2022 r. o godz. 12.00 – podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych,
- do 22 czerwca 2022 r. do godz. 16.00 – składanie potwierdzenia woli zapisu dziecka w przedszkolu/szkole, do której kandydat został zakwalifikowany,
- 24 czerwca 2022 r. o godz. 12.00 – podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną list kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych,
- 31 sierpnia 2022 r. o godz. 12.00 – opublikowanie wykazu wolnych miejsc.