Gdyńscy uczniowie wygrali granty na realizację projektów - Gdynia Edukacyjna
Menu górne

Aktualności

Gdyńscy uczniowie wygrali granty na realizację projektów

12
styczeń
Gdyńscy uczniowie wygrali granty na realizację projektów

Uczniowie „Szóstki” już realizują swój projekt // fot. SP nr 6

Projekty aż trzech gdyńskich szkół znalazły się wśród ponad trzydziestu zwycięzców XIV edycji konkursu „Projektanci edukacji” organizowanej przez wydawnictwo Nowa Era. To wielkie wyróżnienie, bo o granty walczyło aż 645 projektów ze szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych z całego kraju. Gdyńskie projekty są bardzo ciekawe.

Na tegoroczną, XIV edycję konkursu „Projektanci edukacji” nadeszło aż 645 pomysłów na projekty edukacyjne. Jury oraz internauci wyłonili 36 zwycięzców, którzy otrzymają granty na realizację opisanych przez siebie projektów. Każda placówka biorąca udział w konkursie otrzyma też certyfikat „Dobrze zaPROJEKTowanej szkoły”, zaś nauczyciele i opiekunowie grup projektowych – certyfikaty „PROJEKTant edukacji”.
Trójka zwycięzców z Gdyni to Szkoła Podstawowa nr 6III Liceum Ogólnokształcące z oddziałami Dwujęzycznymi i XVII Liceum Ogólnokształcące.

– Szkoły, których projekty zwyciężyły w tak prestiżowym konkursie, po raz kolejny udowadniają siłę gdyńskiej edukacji – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. – W Gdyni stawiamy na pracę projektową, realizujemy pomysły uczniów, wspieramy inspirujących nauczycieli. Naszym uczniom i ich opiekunom serdecznie gratuluję.

„Przytulenie ma moc” to projekt przygotowany przez uczniów 4 klasy Szkoły Podstawowej nr 6. Dzieci nawiązały kontakt z Domem Seniora, mieszkają tam osoby samotne, których nie odwiedzają bliscy.

– Oprócz zbiórki potrzebnych rzeczy,  postanowiliśmy z uczniami uszyć im duże poduszki/przytulanki, które przywołają dobre emocje – mówi Beata Chojnowska-Gąsiorek, opiekunka projektu.- Każdy człowiek potrzebuje przytulenia, a dzieci wykonując to zadanie poznają wartość przytulenia. Poza tym uczniowie będą uczyli się wrażliwości na potrzeby innych, rozwiną uczucie empatii, będą kształtować pozytywną postawę wobec potrzebujących. Nauczą się szyć na maszynie, rozwinął umiejętności manualne, kreatywność oraz współpracę. Wyjątkowy będzie moment, kiedy będziemy mogli wręczyć nasze przytulanki osobom samotnym, a dzieci zrozumieją, że przytulanie ma magiczną moc bez względu na wiek.

Ten projekt to przede wszystkim pogłębianie więzi międzypokoleniowych.

– Jestem bardzo dumna z naszych uczniów i ich wychowawczyni. Ich projekt jest bardzo ważny, bo zwraca uwagę na to co jest niezwykle ważne we współczesnym świecie, na relacje – dodaje Ewa Andrzejewska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 6.

Niezwykle ambitny jest projekt przygotowany przez gdyńską „Trójkę”, zespół w składzie: Hania Kuźmiłowicz, Małgorzata Rutkowska, Zuzanna Jończyk, Zuzanna Rudziks. Ich opiekunem jest Anna Rzepa.
Uczniowie stworzyli serię interaktywnych wykładów o sztucznej inteligencji (AI) dla sektora edukacji. Planują również napisać raport, który będzie podsumowaniem prezentacji i study guidem, dzięki czemu odbiorcy po zakończeniu spotkania, otrzymają skondensowaną wiedzę, notatki oraz przewodnik, jak korzystać z modeli sztucznej inteligencji dostępnych w Internecie.

– Widzimy ogromny problem braku wiedzy na temat sztucznej inteligencji, która rozwija się w zatrważającym tempie – zauważają uczniowie. – Nie zatrzymamy rozwoju AI i jej wpływu na edukację. Uważamy, że umiejętność korzystania z niej jest konieczna. Coraz więcej uczniów używa tej technologii. Sądzimy, że powinny powstać regulacje dotyczące korzystania AI w szkole. Dlatego też stworzymy kodeks etyki AI w edukacji, skoncentrowany na etycznym korzystaniu z technologii w szkołach. Chcemy osiągnąć zrozumienie, akceptację i efektywne wykorzystanie AI, szczególnie docierając do nauczycieli i uczniów. Naszym celem jest rozwijanie umiejętności cyfrowych oraz uświadamianie o roli i zagrożeń AI w edukacji.

Pomysłem autorów trzeciego projektu czyli uczniów XVII Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni jest aplikacja mobilna, której zadaniem byłoby skanowanie kodów kreskowych na metkach ubrań dostępnych w sprzedaży i uzyskiwanie kluczowych, dla potencjalnego kupującego, informacji. Dostępny byłby pełny skład danej rzeczy, tabela alergenów, informacja o zdatności do recyklingu oraz odzieżowe nutri score (skrócona ocena jakości).

– By połączyć ludzi używających aplikacji stworzymy możliwość napisania własnej opinii o danym przedmiocie po np. miesięcznym czasie użytkowania – wyjaśniają twórcy projektu. – W krótkoterminowej perspektywie aplikacja uświadamiałaby użytkowników o wadze jakości ubrań i przyczyniała się do zwiększenia ich żywotności. Wyczuliłaby ona na kupowanie ubrań w sieciówkach często nastawionych na zysk i zaniedbujących środowisko. W perspektywie długoterminowej program zmusiłby duże firmy do produkcji dobrej jakości produktów, o zwiększonej żywotności. Biorąc pod uwagę ilość takich firm na przestrzeni lat zmniejszyłoby się emitowanie, szkodliwego dla świata, dwutlenku węgla.

Autorzy projektów już przystąpili do ich realizacji, o tym jak ona przebiega, już wkrótce na naszym portalu.


Wróć do listy Następny wpis
Przejdź na początek