Gdyńscy uczniowie najlepsi w konkursie we Francji - Gdynia Edukacyjna
Menu górne

Aktualności

Gdyńscy uczniowie najlepsi w konkursie we Francji

07
lipiec
Gdyńscy uczniowie najlepsi w konkursie we Francji

Wielki sukces uczniów z Zespołu Szkół Ekologiczno-Transportowych w Gdyni – ich praca zdobyła pierwszą nagrodę we francuskim konkursie Fundacji Hippocrene w kategorii szkół zawodowych! Nad międzynarodowym projektem „SUN WATER WIND OF RENEWABLE ENERGY – S2WRE”, który był synergią eTwinning i Erasmus+ KA210-VET młodzi pasjonaci z Gdyni pracowali przez dwa lata.

Uczestnicy projektu współpracowali ze szkołami z Turcji i Francji pod kątem rozwoju ekologicznych źródeł energii. Projekt zakładał mobilność uczniów i nauczycieli w krajach uczestniczących w projekcie, praktyczne warsztaty zawodowe i wizyty w firmach wykorzystujących odnawialne źródła energii. W międzynarodowym projekcie brało udział 34 uczniów z trzech krajów kształcących się na kierunkach związanych z energią i elektrycznością.

_ To wielki sukces i kolejny dowód na to, jak pasjonująca i poszerzająca horyzonty jest nauka w naszych technikach – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. – Młodzież z Zespołu Szkół Ekologiczno-Transportowych po raz kolejny udowodniła, jak dobre mamy w Gdyni szkoły, jak bardzo zaangażowaną i pełną pasji młodzież, oraz świetnych nauczycieli. Wszystkim zaangażowanym w ten projekt, serdecznie gratuluję.

Dzięki międzynarodowym działaniom, młodzież ZSET kształcąca się na kierunku technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej poszerzyła wiedzę i umiejętności w zakresie instalacji odnawialnych źródeł energii. Harmonogram projektu obejmował pięć mobilności. Oprócz wizyty przygotowawczej nauczycieli w Saint-Martin-d’Hères we Francji (18-20 stycznia 2022 r.) oraz wizyty podsumowującej projekt w Stambule (13-16 czerwca 2023 r.), grupy polskich, francuskich i tureckich uczniów oraz nauczycieli spotkały się trzykrotnie: po raz pierwszy w Turcji (25-30.09.2022 r.) w szkole Mimar Sinan Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi w Ankarze, następnie w Gdyni w Zespole Szkół Ekologiczno-Transportowych (16-21.10.2022 r.), a ostatnie spotkanie odbyło się we Francji w Grenoble w szkole Lycée Pablo Neruda Saint-Martin-d’Hères (18-25.02.2023 r.).

– Uczestnicy spotkań brali udział w pracach praktycznych takich jak montaż paneli fotowoltaicznych, zarabianie końcówek kabla elektrycznego, ćwiczenia na symulatorze wysokiego napięcia czy prace ze skrzynką elektryczną – opowiada Larysa Studzińska, koordynator projektu i nauczyciel ZSET w Gdyni. – Młodzież odbyła także liczne wycieczki edukacyjne i krajoznawcze. W ramach poznawania tajników zawodu uczniowie odwiedzili firmy wykorzystujące odnawialne źródła energii, między innymi: w Turcji elektrownię na biomasę Mamak Solid Waste Biomass Energy Plant, szkołę Cezeri Green Technology Vocational and Technical Anatolian High School, elektrownię wodną Kargi Dam, fabrykę paneli fotowoltaicznych Kalyon PV Solar Technologies Factory; w Polsce firmę OPEC w Gdyni, Elektrownię Szczytowo-Pompową Żarnowiec PGE Energia odnawialna, farmę wiatrową WICKO Tauron Ekoenergia; we Francji uczniowie byli z wizytą w firmach Schneider Electric oraz EDF Hydro Alpes oraz zobaczyli elektrownię jądrową Saint-Alban – Saint Maurice.

Uczestnicy projektu poznawali także kulturę i historię wszystkich trzech krajów m.in.:

Przez dwa lata trwania projektu uczniowie współpracowali nad różnymi działaniami edukacyjnymi dotyczącymi projektu na platformie eTwinning. Rezultatem ich pracy są między innymi magazyny MadMagz podsumowujące pobyty w Turcji, Polsce oraz we Francji, a także karty Dobble o tematyce energetycznej.
W ramach projektu został również zorganizowany konkurs na plakat o tematyce ekologicznej „LIFE IN GREEN albo Zielona energia – energia przyjazna środowisku”. Konkurs był skierowany do uczniów klas 7-8 SP z Gdyni oraz powiatu wejherowskiego.

Projekt Erasmus+ stworzył możliwość międzynarodowej pracy zespołowej dotyczącej odnawialnych źródeł energii i walki ze zmianami klimatycznymi. Uczniowie wykonywali różnorodne zadania praktyczne, rozwijali umiejętności kluczowe dotyczące współpracy w środowisku zawodowym i umiejętności korzystania z nowoczesnych narzędzi TIK.
Projekt rozwinął też kompetencje nauczycieli, którzy poszerzyli swoje umiejętności pedagogiczne w zakresie nauczania przedmiotów zawodowych związanych z systemami energetyki odnawialnej oraz wykorzystania TIK w pracy dydaktycznej. Szkoły mogły zaadaptować przykłady dobrych praktyk zaobserwowanych podczas udziału w projekcie.
Wszyscy odnieśli dodatkowe korzyści, ponieważ rozwinęli umiejętności komunikacyjne w języku angielskim, pogłębili wiedzę na temat życia i kultury Francji, Turcji i Polski, wzmocnili świadomość europejską, uczyli się przy tej okazji również tolerancji.

Nauczyciele ZSET, którzy przyczynili się do realizacji wszystkich działań związanych z projektem, to oprócz koordynatorki Larysy Studzińskiej: Magdalena ŚmigielAnita Zima i Krzysztof Woźniak.


Wróć do listy Następny wpis
Przejdź na początek