Z Gdyni do Seattle dzięki innowacyjnym pomysłom na biznes - Gdynia Edukacyjna
Menu górne

Aktualności

Z Gdyni do Seattle dzięki innowacyjnym pomysłom na biznes

10
maj
Z Gdyni do Seattle dzięki innowacyjnym pomysłom na biznes

Urządzenie do samodzielnego badania krwi i poziomu elektrolitów, aplikacja przypominająca o zażywaniu leków oraz platforma ułatwiająca kontakt z osobami chętnymi do niesienia pomocy innym. To zwycięskie pomysły na biznes w konkursie Washington Business Week, który organizuje gdyński samorząd we współpracy z Gdynia-Seattle Sister City Association. Ich autorami są: Jakub Janiewski, Weronika Kurowska i Urszula Kuprianowicz. To uczniowie gdyńskich szkół średnich. W nagrodę laureaci konkursu pojadą do Seattle. Wezmą tam udział w amerykańskiej edycji programu Washington Business Week.

Washington Business Week to konkurs adresowany do pełnoletnich uczniów gdyńskich szkół średnich, zainteresowanych przedsiębiorczością i dobrze władających językiem angielskim. Mieli oni za zadanie przedstawić własny pomysł na biznes z dowolnej branży. Zgłoszenie musiało być przygotowane w języku angielskim. Sam pomysł nie mógł być też nigdzie wcześniej publikowany lub nagrodzony w innych konkursach. Uczniowie mogli składać swoje prace do 15 kwietnia. Spośród nadesłanych zgłoszeń wybrano trzy najlepsze projekty.

W czwartek, 9 maja, laureaci konkursu odwiedzili gdyński Urząd Miasta. Z autorami najbardziej innowacyjnych i kreatywnych prac spotkał się wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz, który wręczył im nagrody.

Wybór najlepszych prac był trudny, ponieważ pojawiło się dużo ciekawych pomysłów. Jednak członkowie jury byli dość zgodni. Gratuluję Państwu i życzę fantastycznych wrażeń. Nie mam wątpliwości, że podczas pobytu w Seattle będziecie się dobrze bawić. To również szansa na nawiązanie współpracy i okazja do poznania z ludźmi z całego świata – mówił podczas spotkania Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia

Zwycięzcami tegorocznej edycji konkursu zostali: Jakub Janiewski z VI Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni, Weronika Kurowska z Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. św. Jana Pawła II w Gdyni oraz Urszula Kuprianowicz z Zespołu Szkół Jezuitów im. Stanisława Kostki w Gdyni. Wszyscy, w poprzednich latach, brali już udział w programie Gdynia Business Week, gdzie uczestniczyli w kursie przedsiębiorczości z instruktorami ze znanych amerykańskich firm – takich jak np. Microsoft czy Boeing.

Czego dotyczyły ich prace? Jakub Janiewski przedstawił pomysł na urządzenie z branży medyczno-dietetycznej. Jego NutraMeter miałby służyć do samodzielnego badania krwi i pomiaru poziomu elektrolitów, co pomagałoby w komponowaniu odpowiedniego planu żywieniowego.

Podobne rozwiązania są już dostępne na rynku, jednak nie mogą z nich korzystać osoby, które nie posiadają zaplecza medycznego. Mój pomysł zakłada stworzenie interfejsu dla takich urządzeń w ten sposób, aby mogły być używane przez klientów z dala od placówek medycznych. Chodzi o to, żeby dana osoba mogła sama zrobić sobie badanie krwi. Na jego podstawie firma, która rozpowszechniałaby takie aparaty, sporządzałaby  i wysyłała do klientów bezpośrednio skomponowaną dla nich listę suplementów diety. Wszystko po to, żeby zapobiegać potencjalnym zagrożeniom – mówi Janiewski.

Weronika Kurowska zaprezentowała projekt AllAbout Pill.

Mój pomysł jest złożony. Wymyśliłam pudełko na tabletki połączone z aplikacją w telefonie. Aplikacja byłaby swoistą bazą wszystkich leków. Kiedy ktoś zeskanowałby w niej receptę, otrzymałby plan leczenia. Ustala go aplikacja, która pokazywałaby, jak i kiedy przyjmować leki. Produkt jest skierowany głównie do osób starszych. Może jednak również wyręczać pielęgniarki w drobnych obowiązkach, np. w przypominaniu o porach zażywania leków – tłumaczy Kurowska.

Natomiast Urszula Kuprianowicz wpadła na pomysł biznesu w branży e-commerce o nazwie Challenge Accepted. Byłaby to platforma ułatwiającą kontakt organizacji non-profit z osobami chętnymi nieść pomoc innym.

To aplikacja mająca pomóc w ułatwieniu wolontariatu. Wspierająca organizacje charytatywne i skierowana do wszystkich, którzy chcieliby się włączyć w jakąś wybraną inicjatywę – opowiada Kuprianowicz.

Laureaci konkursu w nagrodę wezmą udział w prestiżowym projekcie edukacyjnym za oceanem. Chodzi o amerykańską edycję programu Washington Business Week. W Stanach Zjednoczonych są one organizowane na kampusach uniwersyteckich. Uczniowie z Gdyni będą uczestniczyć w Business Week, który odbędzie się na Seattle University. Potrwa on od 28 lipca do 2 sierpnia.

Zwycięzców wyłoniło jury w składzie: Bartosz Bartoszewicz – wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia, Zbigniew Konofalski ze Seattle-Gdynia Sister City Association, Michał Jaworski – członek zarządu Microsoft sp. z o.o., Joanna Leman – kierownik Samodzielnego Referatu Współpracy z Zagranicą Urzędu Miasta Gdyni oraz Magdalena Urban – inspektor w Gdyńskim Centrum Wspierania Przedsiębiorczości.

Konkurs Washington Business Week jest organizowany przez gdyński samorząd we współpracy z Seattle-Gdynia Sister City Association. Ma kształtować przedsiębiorcze postawy wśród młodzieży, doskonalić wiedzę ekonomiczną uczniów i przygotowywać ich do wyzwań współczesnego świata. Jeden z jego celów to również promowanie współpracy międzynarodowej, przyjaznych relacji między mieszkańcami Gdyni i Seattle oraz efektów współpracy między miastami.

Konkurs jest częścią programu Washington Business Week, który jest realizowany przez Foundation for Private Enterprise Education. Jej misja to edukacja biznesowa młodzieży i odkrywanie potencjału uczniów jako przyszłych pracowników i pracodawców. Program ma wieloletnią tradycję. Jego pierwsza edycja odbyła się w 1976 roku. To właśnie na podstawie tego programu w Gdyni, już od 11 lat, organizowane są warsztaty Gdynia Business Week.


Wróć do listy Następny wpis
Przejdź na początek