Z Gdyni do Seattle dzięki innowacyjnym pomysłom na biznes
Washington Business Week to konkurs adresowany do pełnoletnich uczniów gdyńskich szkół średnich, zainteresowanych przedsiębiorczością i dobrze władających językiem angielskim. Mieli oni za zadanie przedstawić własny pomysł na biznes z dowolnej branży. Zgłoszenie musiało być przygotowane w języku angielskim. Sam pomysł nie mógł być też nigdzie wcześniej publikowany lub nagrodzony w innych konkursach. Uczniowie mogli składać swoje prace do 15 kwietnia. Spośród nadesłanych zgłoszeń wybrano trzy najlepsze projekty.
W czwartek, 9 maja, laureaci konkursu odwiedzili gdyński Urząd Miasta. Z autorami najbardziej innowacyjnych i kreatywnych prac spotkał się wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz, który wręczył im nagrody.
– Wybór najlepszych prac był trudny, ponieważ pojawiło się dużo ciekawych pomysłów. Jednak członkowie jury byli dość zgodni. Gratuluję Państwu i życzę fantastycznych wrażeń. Nie mam wątpliwości, że podczas pobytu w Seattle będziecie się dobrze bawić. To również szansa na nawiązanie współpracy i okazja do poznania z ludźmi z całego świata – mówił podczas spotkania Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia
Zwycięzcami tegorocznej edycji konkursu zostali: Jakub Janiewski z VI Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni, Weronika Kurowska z Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. św. Jana Pawła II w Gdyni oraz Urszula Kuprianowicz z Zespołu Szkół Jezuitów im. Stanisława Kostki w Gdyni. Wszyscy, w poprzednich latach, brali już udział w programie Gdynia Business Week, gdzie uczestniczyli w kursie przedsiębiorczości z instruktorami ze znanych amerykańskich firm – takich jak np. Microsoft czy Boeing.
Czego dotyczyły ich prace? Jakub Janiewski przedstawił pomysł na urządzenie z branży medyczno-dietetycznej. Jego NutraMeter miałby służyć do samodzielnego badania krwi i pomiaru poziomu elektrolitów, co pomagałoby w komponowaniu odpowiedniego planu żywieniowego.
– Podobne rozwiązania są już dostępne na rynku, jednak nie mogą z nich korzystać osoby, które nie posiadają zaplecza medycznego. Mój pomysł zakłada stworzenie interfejsu dla takich urządzeń w ten sposób, aby mogły być używane przez klientów z dala od placówek medycznych. Chodzi o to, żeby dana osoba mogła sama zrobić sobie badanie krwi. Na jego podstawie firma, która rozpowszechniałaby takie aparaty, sporządzałaby i wysyłała do klientów bezpośrednio skomponowaną dla nich listę suplementów diety. Wszystko po to, żeby zapobiegać potencjalnym zagrożeniom – mówi Janiewski.
Weronika Kurowska zaprezentowała projekt AllAbout Pill.
– Mój pomysł jest złożony. Wymyśliłam pudełko na tabletki połączone z aplikacją w telefonie. Aplikacja byłaby swoistą bazą wszystkich leków. Kiedy ktoś zeskanowałby w niej receptę, otrzymałby plan leczenia. Ustala go aplikacja, która pokazywałaby, jak i kiedy przyjmować leki. Produkt jest skierowany głównie do osób starszych. Może jednak również wyręczać pielęgniarki w drobnych obowiązkach, np. w przypominaniu o porach zażywania leków – tłumaczy Kurowska.
Natomiast Urszula Kuprianowicz wpadła na pomysł biznesu w branży e-commerce o nazwie Challenge Accepted. Byłaby to platforma ułatwiającą kontakt organizacji non-profit z osobami chętnymi nieść pomoc innym.
– To aplikacja mająca pomóc w ułatwieniu wolontariatu. Wspierająca organizacje charytatywne i skierowana do wszystkich, którzy chcieliby się włączyć w jakąś wybraną inicjatywę – opowiada Kuprianowicz.
Laureaci konkursu w nagrodę wezmą udział w prestiżowym projekcie edukacyjnym za oceanem. Chodzi o amerykańską edycję programu Washington Business Week. W Stanach Zjednoczonych są one organizowane na kampusach uniwersyteckich. Uczniowie z Gdyni będą uczestniczyć w Business Week, który odbędzie się na Seattle University. Potrwa on od 28 lipca do 2 sierpnia.
Zwycięzców wyłoniło jury w składzie: Bartosz Bartoszewicz – wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia, Zbigniew Konofalski ze Seattle-Gdynia Sister City Association, Michał Jaworski – członek zarządu Microsoft sp. z o.o., Joanna Leman – kierownik Samodzielnego Referatu Współpracy z Zagranicą Urzędu Miasta Gdyni oraz Magdalena Urban – inspektor w Gdyńskim Centrum Wspierania Przedsiębiorczości.
Konkurs Washington Business Week jest organizowany przez gdyński samorząd we współpracy z Seattle-Gdynia Sister City Association. Ma kształtować przedsiębiorcze postawy wśród młodzieży, doskonalić wiedzę ekonomiczną uczniów i przygotowywać ich do wyzwań współczesnego świata. Jeden z jego celów to również promowanie współpracy międzynarodowej, przyjaznych relacji między mieszkańcami Gdyni i Seattle oraz efektów współpracy między miastami.
Konkurs jest częścią programu Washington Business Week, który jest realizowany przez Foundation for Private Enterprise Education. Jej misja to edukacja biznesowa młodzieży i odkrywanie potencjału uczniów jako przyszłych pracowników i pracodawców. Program ma wieloletnią tradycję. Jego pierwsza edycja odbyła się w 1976 roku. To właśnie na podstawie tego programu w Gdyni, już od 11 lat, organizowane są warsztaty Gdynia Business Week.