Cele spotkania
Pomorski Kurator Oświaty Grzegorz Kryger podkreślił, że konferencja kończy cykl rozmów z dyrektorami szkół publicznych i niepublicznych oraz innymi środowiskami edukacyjnymi.
Dzisiejsze spotkanie ma wymiar zarówno merytoryczny, jak i sieciujący. Rozmawiamy o wyzwaniach nowego roku szkolnego, zmianach w przepisach, ale też chcemy być w stałym kontakcie i współpracy z samorządami – zaznaczył kurator.
Ministra o małych szkołach i finansowaniu edukacji
Ministra Barbara Nowacka w swoim wystąpieniu zwróciła uwagę na kluczowe kwestie, z jakimi mierzy się polska oświata. To demografia, finansowanie oraz warunki pracy nauczycieli.
Ustawa o małych szkołach, która zakończyła proces konsultacji, ma odpowiedzieć na wyzwania związane z kryzysem demograficznym. Chcemy dać samorządom większą elastyczność w utrzymaniu małych placówek, ale też racjonalizować wydatki – mówiła Nowacka.
Ministra zapowiedziała także dalsze inwestycje w edukację – m.in. utworzenie 12 tys. nowych pracowni w szkołach w całej Polsce, działania na rzecz poprawy warunków pracy nauczycieli i rozwiązania kwestii związanych z czasem pracy.
Fundamentalne jest dobro dziecka – to jemu ma służyć zarówno finansowanie oświaty, jak i zmiany w pragmatyce nauczycielskiej – dodała.
Strategia dla edukacji na Pomorzu
Podczas spotkania przedstawiono także Pomorską regionalną politykę edukacyjną, która wpisuje się w Strategię Rozwoju Województwa Pomorskiego 2030 (FEP 2021–2027). Wskazano najważniejsze wyzwania stojące przed systemem oświaty:
- zmiany demograficzne i konieczność dostosowania sieci szkół,
- pozyskiwanie kadr, zwłaszcza w obszarze edukacji zawodowej,
- wsparcie psychiczne i wzmocnienie samooceny uczniów,
- edukacja klimatyczna i zarządzanie różnorodnością kulturową,
- korzystanie z nowych technologii, walka z dezinformacją i rozwój kompetencji w zakresie cyberbezpieczeństwa,
- przygotowanie szkół do pełnienia funkcji w sytuacjach kryzysowych (np. punktów szczepień, miejsc ewakuacji czy centrów informacji).
W ramach przedsięwzięć strategicznych zaprezentowano m.in.:
- pomorskie wsparcie edukacji włączającej – seminaria wyjazdowe, szkolenia dla nauczycieli, dyżury eksperckie i warsztaty dla rodziców,
- Zdolni z Pomorza – konferencje, konkursy interdyscyplinarne, obozy naukowo-sportowe oraz seminaria dla nauczycieli,
- kształtowanie sieci szkół zawodowych na Pomorzu (etap II) – kursy i szkolenia dla uczniów, stypendia, obozy edukacyjno-zawodowe oraz staże u pracodawców dla nauczycieli,
- kompleksowe wsparcie szkół i placówek – warsztaty naukowe, stypendia i obozy edukacyjne, a także rozwój współpracy z regionalnymi placówkami doskonalenia nauczycieli.
Współpraca rządu i samorządów
O znaczeniu wspólnego działania mówiła również Oktawia Gorzeńska, wiceprezydentka Gdyni.
Ten rok szkolny niesie ze sobą wiele wyzwań. Najważniejsze jest, że pozostajemy w kontakcie, współpracujemy i wypracowujemy rozwiązania w trudnej rzeczywistości. Mam nadzieję, że dzisiejsze spotkanie będzie okazją do owocnych rozmów” – podkreśliła, witając uczestników w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.
Edukacja jako wspólna odpowiedzialność
Konferencja w Gdyni była okazją do wymiany doświadczeń, omówienia bieżących problemów i dyskusji nad przyszłością polskiej szkoły. Zarówno przedstawiciele rządu, jak i samorządów zgodnie wskazywali, że kluczowe jest budowanie trwałej współpracy i dialogu.
Nowy rok szkolny oznacza bowiem nie tylko kolejne wyzwania organizacyjne, lecz także konieczność dostosowania edukacji do zmieniającej się rzeczywistości – demograficznej, finansowej i społecznej.