Sieciują samorządy uczniowskie i odkrywają nowe lądy, czyli o budowaniu przyjaznej szkoły - Gdynia Edukacyjna
Menu górne

Aktualności

29
sierpień
Sieciują samorządy uczniowskie i odkrywają nowe lądy, czyli o budowaniu przyjaznej szkoły

Kształtowanie i umacnianie postaw obywatelskich wśród dzieci i młodzieży umożliwia budowanie świadomego społeczeństwa. W Szkole Podstawowej nr 21 uczennice i uczniowie mają aktywny wpływ na tworzenie szkolnej przestrzeni, angażują się projekty i działają na rzecz innych. Aleksandra Sienkiewicz-Syldatk wraz z Mateuszem Syldatkiem sprawują nad młodzieżą pieczę, wspólnie sieciują gdyńskie samorządy uczniowskie i w ten sposób zmieniają szkolną codzienność.

 

Na zdjęciu: Aleksandra Sienkiewicz-Syldatk wraz z Mateuszem Syldatkiem (fot. Magdalena Starnawska)

Na zdjęciu: Aleksandra Sienkiewicz-Syldatk wraz z Mateuszem Syldatkiem (fot. Magdalena Starnawska)

Wzmacnianie partycypacji i świadomości obywatelskiej to wyzwania, z którymi mierzą się nauczycielki i nauczyciele. W Szkole Podstawowej nr 21 prężnie działa samorząd uczniowski, którego działalność koordynują: Aleksandra Sienkiewicz-Syldatk – nauczycielka historii, wiedzy o społeczeństwie i geografii wraz z Mateuszem Syldatkiem – nauczycielem języka polskiego. Skąd pojawił się pomysł na zaangażowanie się w działalność samorządu?

Największą inspiracją byli moi uczniowie. Pokazali, że chcą wiele zrobić, a czują się często pomijani – mówi Aleksandra Sienkiewicz-Syldatk, koordynatorka samorządu uczniowskiego w SP 21. – Chciałam, aby zostali zauważeni, a podejmowane decyzje mogły być realizowane. Głównie zwracam uwagę na samorządność i samostanowienie o sobie uczniów. To jest dla mnie bardzo ważna kwestia. Wiem, że uczniowie, którzy są wspierani, mogą wiele zdziałać.

 

Uczniowie gdyńskich szkół chcą mieć realny wpływ na otaczającą ich szkolną rzeczywistość. Dlatego podczas zajęć planują kolejne inicjatywy i starają się odpowiadać na potrzeby i problemy uczniów. Zajęcia odbywają się co dwa tygodnie, a młodzież aktywnie uczestniczy w spotkaniach, proponując innowacyjne projekty.

Uczennice i uczniowie mają głos – Forum Samorządów Uczniowskich

Nauczyciele skupiają się nie tylko na wewnętrznych inicjatywach, ale także wydarzeniach międzyszkolnych. W kwietniu zorganizowali Forum Samorządów Uczniowskich.

Możemy poszczycić się tym, że 4 kwietnia odbyło się pierwsze w historii Forum Samorządów Uczniowskich. To było ogromne wyzwanie, a jednak udało się. Forum to było coś niesamowitego. Zgromadziliśmy ponad 90 uczniów, jako przedstawicieli samorządów z całej Gdyni. Młodzież nie boi się mówić o swoich problemach – przyznaje Aleksandra Sienkiewicz-Syldatk, koordynatorka samorządu uczniowskiego. – Widać, że są świadomi tego, co robią i chcą działać. Forum to jest ogromny sukces, który udało się zrealizować, dzięki determinacji uczennic i uczniów.

Młodzież zgłosiła swoje postulaty i problemy, z którymi się zmaga. Wśród najczęściej postulowanych pojawiło się m.in.: zwiększenie liczby spotkań międzyszkolnych, bezpłatne kółka zainteresowań i dni tematyczne w szkołach. Natomiast opiekunowie zaproponowali m.in.: jeden uniwersalny regulamin samorządów dla wszystkich gdyńskich szkół podstawowych, uproszczoną ścieżkę pozyskiwania funduszy i Uczniowski Budżet Obywatelski. Wszystkie postulaty zostały zgłoszone wiceprezydentce Oktawii Gorzeńskiej, która zapozna się z nimi i wspólnie z przedstawicielami i opiekunami samorządów będą wypracowywać konkretne projekty.

Partycypacja uczennic i uczniów to przede wszystkim kształtowanie postaw obywatelskich, dzięki którym można budować świadome społeczeństwo.

Uczestnictwo w działaniach samorządu kształtuje u młodych ludzi postawy: samorządności i sprawczości, tak żeby dzieci czuły się, że ich głos jest słyszany. I nawet jeśli są rzeczy, które ciężko jest zrealizować, to chcemy, żeby ich głos miał znaczenie. To jest główny cel, który chcemy osiągnąć – mówi Mateusz Syldatk, koordynator samorządu, nauczyciel.

Forum Samorządów Uczniowskich umożliwia również sieciowanie, czyli stwarza przestrzeń do wymiany doświadczeń i potrzeb, jakie zgłaszają uczniowie w różnych placówkach edukacyjnych.

Sieciowanie jest zebraniem uczniów i opiekunów samorządów ze szkół podstawowych w celu dzielenia się doświadczeniami i dobrymi praktykami, ale także trudnościami, jakie występują w działalności samorządów. Dzięki temu jesteśmy w stanie nawiązać kontakt z większością gdyńskich szkół – dodaje Mateusz Syldatk, koordynator samorządu, nauczyciel.

Nowy rok szkolny, to nowe wyzwania

Początek roku szkolnego zbliża się wielkimi krokami. To szansa na rozwój i tworzenie kolejnych inicjatyw wspierających aktywizację dzieci i młodzieży. Samorząd uczniowski w Szkole Podstawowej nr 21 jest najliczniejszym spośród wszystkich gdyńskich szkół podstawowych – liczy 80 osób. Dlatego też Aleksandra Sienkiewicz-Syldatk wraz z Mateuszem Syldatkiem już teraz organizują pracę na nadchodzący rok. Co planują?

W najbliższych miesiącach planujemy prace wewnętrzne, przeprowadzimy wybory według zasad demokratycznych. Dodatkowo będziemy skupiać się na sieciowaniu samorządów. Pod koniec września planujemy spotkanie z opiekunami pozostałych gdyńskich samorządów. Następnie będziemy chodzić po szkołach, czerpać od siebie inspiracje i dzielić się doświadczeniami – mówi Aleksandra Sienkiewicz-Syldatk, koordynatorka samorządu uczniowskiego w SP 21. – Zależy nam na tym, żeby uczniowie wspólnie stworzyli przestrzeń, gdzie z chęcią będą spędzać czas. Chcemy, aby Forum dało początek oddolnym zmianom, które doprowadzą do tego, że uczniowie nie będą bać się szkoły.

 

Autor: Magdalena Starnawska (magdalena.starnawska@gdynia.pl) 

Źródło: www.gdynia.pl

 


Wróć do listy Następny wpis
Przejdź na początek