Sztuka i uważność, czyli dobrostan w szkole - Gdynia Edukacyjna
Menu górne

Aktualności

Sztuka i uważność, czyli dobrostan w szkole

23
lipiec
Sztuka i uważność, czyli dobrostan w szkole


Nagroda e-Twinning // fot. materiały organizatora

Szkoła Podstawowa nr 23 w Gdyni zwyciężyła w konkursie „Nasz projekt eTwinning 2024” dzięki projektowi „Here & Now with Art and Mindfulness at School”. Projekt, koordynowany przez Anetę Kleisę, skupiał się na rozwijaniu u uczniów umiejętności uważności i świadomości emocjonalnej poprzez różnorodne aktywności artystyczne i edukacyjne.

Szkoła Podstawowa nr 23 w Gdyni zdobyła główną nagrodę w konkursie „Nasz projekt eTwinning 2024” w kategorii Dobrostan w szkole. Zwycięski projekt, zatytułowany „Here & Now with Art and Mindfulness at School„, wyróżnił się innowacyjnym podejściem do nauki uważności i świadomości emocjonalnej w szkolnym środowisku.

Projekt, koordynowany przez Anetę Kleisę, został zrealizowany we współpracy z partnerami z Chorwacji, Francji, Grecji, Litwy, Rumunii i Turcji. Skupia się na rozwijaniu u uczniów umiejętności uważności oraz radzenia sobie ze stresem i emocjami poprzez sztukę i różnorodne aktywności.

– Gratulacje dla Szkoły Podstawowej nr 23 w Gdyni oraz koordynatorki projektu, pani Anety Kleisy  – mówi Oktawia Gorzeńska, wiceprezydentka Gdyni. –  Wasza praca nad projektem „Here & Now with Art and Mindfulness at School” jest doskonałym przykładem, jak nowoczesne podejście do edukacji może wspierać dobrostan uczniów. Cieszę się, że takie inicjatywy powstają w naszych szkołach, promując rozwój emocjonalny i społeczny młodych ludzi.

Uważność w szkole – jak to działa?
Uważność jest kluczową kompetencją w dynamicznie zmieniającym się świecie. W projekcie opracowano i przetestowano konkretne narzędzia oraz aktywności, które pozwalają nauczycielom i uczniom ćwiczyć uważność, rozwijać świadomość emocji oraz akceptację siebie i innych. Rezultaty projektu wspierają uczniów w radzeniu sobie ze stresem, poprawiają koncentrację i uwagę, a także pomagają osiągnąć większy spokój i radość z życia.

– Praca w projekcie eTwinning była dla moich uczniów nowym, ekscytującym i ciekawym doświadczeniem  – podkreśla Aneta Kleisa, koordynatorka projektu. – Był to ich pierwszy projekt eTwinning. Najbardziej emocjonującym wydarzeniem było uczestnictwo w spotkaniu on-line na Zoomie, podczas którego uczniowie mogli się poznać i śpiewać wspólnie piosenki świąteczne. Niejednokrotnie słyszałam też od nich, że lubią zajęcia z uważności, a nawet, że ich potrzebują.

Integracja z programem nauczania

Projekt integruje treści programowe z różnych przedmiotów: informatyki, geografii, biologii, sztuki, języka polskiego i języków obcych. Przykładem jest aktywność „Wdzięczność”, w której partnerzy stworzyli „Drzewo wdzięczności”, zapisując na listkach za co są wdzięczni. Tę aktywność uwzględniono w kalendarzu mindfulness jako propozycję dla partnerów projektu. Uczniowie tworzyli również „chmurę wyrazów” pt. „Co mnie uszczęśliwia?” oraz fotograficzny kolaż „What makes me happy?”.

Najważniejsze aktywności projektu:

  • Jak być bardziej uważnym w szkole? – zasady uważności zebrane na wspólnym Padlecie.
  • Tu i Teraz – przestrzeń do dzielenia się krótkimi ćwiczeniami uważności.
  • Kolorowe mandale – tworzenie mandali jako metoda medytacji.
  • Malowanie emocji – rozpoznawanie i wyrażanie emocji poprzez sztukę.
  • Co mnie uszczęśliwia? – fotografie, rysunki i plakaty na temat radości.
  • Kalendarz „Here & Now” – opis aktywności mindfulness na każdy miesiąc.

Projekt zdobył Krajową i Europejską Odznakę Jakości oraz zwyciężył w konkursie „Nasz projekt eTwinning 2024„.


Wróć do listy Następny wpis
Przejdź na początek