Odyseja Umysłu – z Gdyni na mistrzostwa świata
W miniony weekend w Gdyni odbył się ogólnopolski finał konkursu Odyseja Umysłu. Teraz jego zwycięzcy pojadą reprezentować nasz kraj na finałach europejskich w Niemczech oraz światowych w Stanach Zjednoczonych. Odyseja Umysłu to program edukacyjny realizowany w formie międzynarodowego konkursu, w którym co roku bierze udział kilkadziesiąt tysięcy uczniów i studentów z całego świata. W polskim finale w Gdyni wzięło udział 226 drużyn z całej Polski.
– Ogólnopolski finał Odysei Umysłów w Gdyni odbywa się już po raz trzeci. Bardzo jest nam miło gościć takie wspaniałe osoby w naszym mieście. Wystartowaliście w konkursie, w którym trzeba było się wykazać kreatywnością, pomysłowością, umiejętnością pracy zespołowej. Podczas zmagań z zadaniami poznaliście wspaniałych przyjaciół, spojrzeliście inaczej na swoje życie. Wygraliście wszyscy – zwrócił się do uczestników wydarzenia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Na Finałach Światowych, które odbędą się w Stanach Zjednoczonych, Polskę reprezentować będą:
W Problemie 1 o profilu mechanicznym (budowa pojazdów) „Do boju w trójboju” :
I grupa wiekowa – Ekologiczna Szkoła Społeczna z Rumi oraz Fundacja im. Marii Montessori z Warszawy
II grupa wiekowa – Laboratorium Twórczości Pryzmat z Gdańska oraz Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB z Gdańska
III grupa wiekowa – Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB z Gdańska
W Problemie 2 o profilu technicznym (inzynieria urządzeń) „O co chodzi z Emoji”:
I grupa wiekowa – Szkoła Zaradni-Odważni-Oryginalni ze Środy Wielkopolskiej oraz Szkoła Podstawowa nr 199 z Łodzi
II grupa wiekowa – Zespół Szkół Społecznych nr 7 z Krakowa oraz Laboratorium Twórczości Pryzmat z Gdańska
III grupa wiekowa – Laboratorium Twórczości Pryzmat z Gdańska
W Problemie 3 o profilu humanistycznym (interpretacja klasyki) „Bajdokument, prawie prawda”
I grupa wiekowa – Zespół Szkół Społecznych S.T.O. z Łodzi oraz Stowarzyszenie Kultury i Edukacji z Warszawy
II grupa wiekowa – Laboratorium Twórczości Pryzmat z Gdańska oraz Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB z Gdańska
III grupa wiekowa – Szkoła Podstawowa nr 2 z Sierakowic oraz III Liceum Ogólnokształcące Topolówka z Gdańska
IV grupa wiekowa – Stowarzyszenie KREOTEAM z Poznania
W Problemie 4 o profilu konstruktorski (struktura z drewna balsa) „Wieża ze zwierza”
I grupa wiekowa – Szkoła Podstawowa w Pogórzu
II grupa wiekowa – Laboratorium Twórczości Pryzmat z Gdańska oraz Publiczna Szkoła Podstawowa nr 33 z Opola
III grupa wiekowa – Zespół Szkół Stowarzyszenia Rodzin Katolickich z Chorzowa
IV grupa wiekowa – Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych z Gdańska
W Problemie 5 o profilu artystycznym (humorystyczny spektakl teatralny) „Nieziemska Miejscówka”
I grupa wiekowa – Szkoła Podstawowa nr 267 z Warszawy oraz Zespół Szkół S.T.O. z Białegostoku
II grupa wiekowa – Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB z Gdańska, Zespół Szkół Stowarzyszenia Rodzin Katolickich z Chorzowa oraz Szkoła Podstawowa nr 4 z Bogatyni
III grupa wiekowa – V Liceum Ogólnokształcące z Gdańska oraz Stowarzyszenie Iskierki Wyobraźni z Warszawy
IV grupa wiekowa – Laboratorium Twórczości Pryzmat z Gdańska
Podczas gali wręczono również nominacje do finałów europejskich w Niemczech, a także nagrodzono osoby i grupy wyróżniające się w dzieleniu się wiedzą, zasadach Fair Play czy znajdowaniu nieszablonowych rozwiązań.
Celem programu Odyseja Umysłu jest rozwój zdolności twórczych. Dzieci i młodzież uczą się kreatywnego i krytycznego myślenia, angażując grupy uczestników w proces twórczego rozwiązywania problemów rozbieżnych – czyli takich, które rozwiązać można na wiele sposobów.
Jesienią każdego roku publikowanych jest pięć Problemów Długoterminowych. Drużyna wybiera jeden z nich, po czym przez kilka miesięcy samodzielnie projektuje, przygotowuje i udoskonala jego rozwiązanie. Uczestnicy razem analizują zadanie i zastanawiają się, jak można sobie z nim poradzić. Następnie wspólnie decydują, jak to, co w ich pomysłach najlepsze, połączyć w 8-minutową prezentację – którą na wiosnę przedstawią sędziom oraz publiczności. Podczas konkursu zespół musi się także zmierzyć z Problemem Spontanicznym – niepowtarzalnym zadaniem-niespodzianką, którego treści nie zna do ostatniej chwili, a rozwiązanie tworzy w zaledwie kilka minut. Odyseusze współzawodniczą ze sobą w czterech grupach wiekowych.
Patronat nad polską edycją konkursu sprawuje Minister Edukacji Narodowej.