Gdynia rozpoczęła trzeci rok współpracy z Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci UNICEF. Do miasta trafią środki w wysokości 2 281 490 zł na wsparcie najmłodszych mieszkańców Miasta w obszarze edukacji i ochrony dziecka.
To nowa odsłona współpracy Gdyni z UNICEF. W tym roku kontynuujemy m.in. działania Ukraińskiej Szkoły Sobotniej i centrum SPILNO. Będzie też szereg zajęć, całe mnóstwo bardzo potrzebnych warsztatów – podkreśla Oktawia Gorzeńska, wiceprezydentka Miasta Gdyni – Proponujemy również wsparcie psychologiczne dla dzieci i młodzieży, kursy przygotowujące do egzaminów ósmoklasisty, kursy wyrównujące deficyty, doradztwo zawodowe, opiekę asystentów międzykulturowych. Reagujemy na potrzeby dzieci z doświadczeniem uchodźczym i dzieci ze społeczności przyjmujących, a wszystko po to, by zapwnić im jak najlepszy dostęp do programu ochrony najmłodszych i edukacji.
Dokładnie w Wigilię, 24.12.2024 r., został podpisany list intencyjny pomiędzy Gminą Miasta Gdyni a UNICEF w sprawie udzielenia wsparcia związanego z reagowaniem na kryzys uchodźczy w Polsce na okres od 01.01.2025 r. do 31.12.2025 r. W ramach tegorocznej współpracy z UNICEF będą realizowane zadania z zakresu:
Programu Edukacji:
Kontynuacja Ukraińskiej Szkoły Sobotniej, w ramach której w każdą sobotę, z wyłączeniem okresu wakacji (m-cy lipiec-sierpień), w Spilno prowadzone będą działania edukacyjno-rozwojowe dla dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym i wojennym, m.in.: zajęcia z języka ukraińskiego, języka polskiego jako obcego, języka angielskiego (przygotowawcze do egzaminu ósmoklasisty), geografii w języku ukraińskim, zajęcia przygotowawcze do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego, zajęcia z historii w języku ukraińskim, zajęcia edukacji wczesnoszkolnej, z matematyki oraz zajęcia przygotowawcze do egzaminu ósmoklasisty, z edukacji finansowej, historii w języku polskim, doradztwa zawodowego.
W ramach tego Programu będzie miało miejsce również zatrudnienie 17 asystentów do pracy z ukraińskim dziećmi z doświadczeniem migracyjnym w 17 przedszkolach i oddziałach przedszkolnych, prowadzenie prac nad włączeniem uczniów i uczennic z Ukrainy, Białorusi i innych krajów, w efektywny proces uczenia się w polskich przedszkolach i szkołach. Uczniowie ci, zwłaszcza te osoby, które dźwigają w sobie doświadczenia wojenne, ich własne lub ich bliskich i mogą przejawiać elementy zespołu stresu pourazowego, wymagają specjalnego podejścia. Będą także: grupowe zajęcia mediacji rówieśniczych w wymiarze 270 h, zajęcia logopedyczne w wymiarze 660 h. Ponadto, w gdyńskich Poradniach Pedagogiczno-Psychologicznych zostaną zatrudnieni tłumacze oraz zakupione zostaną testy diagnostyczne w celu wsparcia pracy specjalistów z dziećmi narodowości ukraińskiej.
Programu Ochrony Dziecka:
Tu zapewniono utrzymanie i działalność Spilno Gdynia. Przypomnijmy, to ośrodek, którego głównym celem jest zapewnienie uchodźcom pełnej informacji o pomocy i działaniach im dedykowanych w Gdyni. Jest to również przestrzeń do integracji polsko-ukraińskiej, spotkań dla dzieci, dorosłych i całych rodzin. Ośrodek udziela również informacji m.in. na temat legalizacji pobytu lub zatrudnienia, wynajmu lokali, zawarcia związku małżeńskiego, możliwości swobodnego spędzania wolnego czasu, praw cudzoziemców i innych kwestii związanych z codziennym życiem w Polsce lub wskazuje odpowiednie jednostki do udzielenia odpowiedzi na pytania dot. ww. tematów. Spilno Gdynia pomaga również w dotarciu do bezpłatnej pomocy prawnej m.in. z zakresu prawa cywilnego, karnego, administracyjnego czy pomocy prawnej w sporządzaniu pism do urzędów, sądów i innych instytucji.
Spilno Gdynia dla dzieci oraz ich opiekunów z doświadczeniem migracji oferuje także wsparcie specjalistów, którzy udzielają konsultacji lub prowadzą zajęcia, takie jak indywidualne oraz grupowe konsultacje psychologiczne dla dzieci oraz ich opiekunów, indywidualne oraz grupowe konsultacje z pedagogiem dla dzieci oraz ich opiekunów, zajęcia z terapii ruchu mające na celu przywrócenie sprawności fizycznej dziecka, zajęcia z Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) jako forma pracy z grupą ukierunkowana na uczenie się przez dzieci efektywnych sposobów funkcjonowania społecznego, zajęcia z arteterapii polegające na wykorzystywaniu różnego rodzaju form sztuki (muzyka, plastyka, taniec) w procesie terapeutycznym oraz rehabilitacyjnym dzieci dotkniętych problemem uchodźczym, joga i zajęcia relaksacyjne dla dzieci i dorosłych dostosowane do różnych poziomów zaawansowania i odpowiednie dla wszystkich grup wiekowych, zajęcia integracyjne dla grup w różnym wieku. Zajęcia z terapii ruchu, arteterapii i zajęcia TUS odbywać się będą przez 10 m-cy, natomiast pozostałe zajęcia przez cały rok.
Będą również m.in. zajęcia grupowe o przemocy ze względu na płeć, dynamika władzy płci oraz wzmacnianie pozycji kobiet i dorastających dziewcząt, sesje uświadamiające dotyczące odżywiania i dietetyki dzieci, Klub dla Kobiet czy Klub dla Dorastających Dziewcząt, integracji oraz wsparcia oraz grupowe sesje uświadamiające z zakresu praw człowieka, praw dziecka, międzynarodowego prawa humanitarnego oraz szczegółowych przepisów prawnych dotyczących uchodźców ukraińskich w Polsce.