Nieograniczone możliwości gdyńskich przedszkolaków
Przedszkole nr 48 „Morska Przygoda” do którego chodzi Julka, to jedna z 45 placówek przedszkolnych w Gdyni. Słynie z innowacji pedagogicznych i programów autorskich oraz indywidulanego podejścia do dzieci. To nie wyjątek, ale standard w gdyńskich przedszkolach.
– Inwestycja w naukę to jedna z najważniejszych gdyńskich inwestycji – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. – Najmłodsi mieszkańcy miasta mogą u nas liczyć na profesjonalne wsparcie na każdym etapie edukacji. Zależy nam, aby ta edukacja była innowacyjna, dostępna dla wszystkich, pomagała rozwijać pasję i wspierała rozwój.
Gdyńskie placówki biorą udział w wielu projektach miejskich i ogólnopolskich, między innymi: Gdynia na Fali, Rekord dla Niepodległej, Sprintem do Maratonu, Kolorowy świat, Kulinarna podróż z Muminkiem, Kulinarne przysmaki – co lubią przedszkolaki?, Klub czytających przedszkoli, a także innowacjach pedagogicznych: Kodowanie na dywanie – uczymy dzieci programować, Kolejowe ABC, Droga z klasą, Bezpieczny Przedszkolak, Klub Mleczaka, Pięć porcji warzyw i owoców, Kubusiowi przyjaciele, Mamo, tato wolę wodę, Wybrałem zdrowe życie, Czyste powietrze wokół nas, Małe dzieci nie chcą śmieci czy Mała nakrętka, duży problem.
//fot. Filip Śmigielski
Przypomnijmy, że w naszym mieście właśnie zakończył się właśnie jeden z największych projektów edukacyjnych w Polsce, którego celem była poprawa jakości wychowania przedszkolnego. Koszt programu „Gdyńskie Turbo przedszkolaki” wyniósł 2 294 709,14 zł, z czego wkład własny: 344 206,37 zł. Z tych środków skorzystało 2 268 przedszkolaków, a także nauczyciele w liczbie 155 osób.
Projekt rozpoczął się od prac remontowych, które pozwoliły na stworzenie nowych miejsc przedszkolnych w Szkole Podstawowej nr 11, Szkole Podstawowej nr 43 i Przedszkolu nr 48. To bardzo cenne działania, bowiem między innymi dzięki nim, obecnie Gdynia zapewnia już miejsca w przedszkolach dla wszystkich chętnych dzieci. Kolejnym krokiem była budowa, wyposażenie i montaż placu zabaw w Szkole Podstawowej nr 11, Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 5 i Przedszkolu nr 48. Następnie zakupy, przede wszystkim wyposażenia na potrzeby nowych miejsc przedszkolnych, na które złożyły się: dywan 3 szt., biurko i krzesło dla nauczyciela 4 zestawy, stolik i krzesło dla dziecka 89 zestawów, łóżeczka 25 szt., pościel 25 szt., szafa na pościel 2 szt., regał 5 szt., meble do szatni 4 zestawy, zmywarko- wypażarka 1 szt., sztućce i zastawa 4 zestawy, wózek do przewozu posiłków 2 szt., zestaw garnków 1 szt., zestaw desek 1 szt., zabawki zręcznościowe 4 zestawy, zabawki konstrukcyjne 4 zestawy, zabawki edukacyjne 4 zestawy, zabawki tematyczne 4 zestawy, zestaw piankowych kształtek do zabawy i odpoczynku 4 szt., klocki, gry i puzzle 4 zestawy, zestaw plastyczny 4 szt., zestaw sportowy 4 szt.
Kupiono także pomoce do zajęć specjalistycznych: do zajęć logopedycznych (9 zestawów), socjoterapeutycznych (9 zestawy) i korekcyjno-kompensacyjnych (9 zestawów). Placówki zyskały nowe laptopy wraz z oprogramowaniem (10 szt.), rzutniki multimedialne (16 szt.), tablice interaktywne (16 szt.), ekrany interaktywne (6 szt.), urządzenia wielofunkcyjne (7 szt.), programy do tablic multimedialnych (13 szt.) oraz zestawy BeeBot do prowadzenia zajęć programowania/kodowania (8 zestawów).
Niezwykle ważne były dofinansowania do szkoleń dla nauczycieli, w których mogli wziąć udział wszyscy zainteresowani pedagodzy pracujący w przedszkolach.
W związku z tym udało się zorganizować:
Dzięki projektowi, nauczyciele, którzy chcieli się dokształcać, otrzymali dofinansowanie na studia podyplomowe:
Najważniejszym celem projektu, były jednak zajęcia dla dzieci. W jego ramach udało się przede wszystkim zorganizować bardzo potrzebne najmłodszym zajęcia specjalistyczne (razem 7 075 h): logopedyczne (4 142 h), socjoterapeutyczne (1 669 h), korekcyjno-kompensacyjne (1 264 h).
Pomyślano także o zajęciach rozwijających zainteresowania i zorganizowano:
Dzięki dofinansowaniu możliwe były dodatkowe konsultacje ze specjalistami dla rodziców/opiekunów prawnych. W związku z tym udało się zorganizować zajęcia z psychologiem dziecięcym w liczbie 125 h; z logopedą 10 h; z dietetykiem 5 h; z fizjoterapeutą dziecięcym 5 h; z socjoterapeutą 15 h; z pedoagogiem 10 h; z oligofrenopedagogiem 14 h; z terapeutą ds. zachowań emocjonalno-społecznych dzieci 16 h.
//fot. Filip Śmigielski
Warsztaty tematyczne dla rodziców/opiekunów prawnych dzieci w wieku przedszkolnym – 36 h. Teraz czas na kolejne projekty.