Młodzi programiści rywalizowali w Gdyni - Gdynia Edukacyjna
Menu górne

Aktualności

Młodzi programiści rywalizowali w Gdyni

18
listopad
Młodzi programiści rywalizowali w Gdyni

<Hack>athon, czyli maraton programowania zorganizowany 15 listopada w ZSO nr 8 w Gdyni był dla uczniów sześciu szkół okazją do zaprezentowania swoich umiejętności współpracy ze sztuczną inteligencją. Wzięli w nim udział reprezentanci placówek uczestniczących w realizowanym przez firmę Intel programie AI LAB. Pierwsze miejsce zajęła drużyna z Technikum im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Poniatowej, drugie – uczennice i uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 23 w Toruniu.

 

Na organizowanym przez Intel konkursie obecni byli m.in. ministra edukacji Barbara Nowacka, pomorski kurator oświaty Grzegorz Kryger, wiceprezydentka Gdyni Oktawia Gorzeńska, naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Gdyni Iwona Tanewska, radni Gdyni: Iwona Tokarska i Arkadiusz Dzierżyński, a także przedstawiciele firm współpracujących ze szkołą. Gości powitał dyrektor ZSO nr 8 Witold Chudyszewicz.

 

Jesteśmy tutaj wśród sześciu szkół, które są z różnych środowisk i myślę, że to jest bardzo ważne w tym programie. Są środowiska wielkomiejskie, ale też środowiska mniejsze. Są szkoły podstawowe i szkoły ponadpodstawowe. Branżowe, licea i technika – wyliczał Witold Chudyszewicz.

Głos zabrała również Barbara Nowacka, ministra edukacji.

 

Żyjemy w takim świecie, gdzie dynamiczne zmiany, nie tylko technologiczne, sposobu komunikacji, właściwie dzieją się z roku na rok. Bardzo zmienia się świat i to jest wielki wysiłek nauczycieli, żeby się dostosowywać do uczenia młodych ludzi, do nowych czasów i wielkiej niewiadomej – podkreślała Barbara Nowacka.

Do uczestników wydarzenia zwrócił się także Grzegorz Kryger, pomorski kurator oświaty.

Jakiego oczekujemy modelu absolwenta? Najważniejsze jest to, że uczycie się świadomości w wykorzystywaniu nowych technologii. To jest przyszłość, której potrzebujemy. Świadomych obywateli, którzy nie boją się nowych technologii, ale potrafią z nich korzystać – mówił Grzegorz Kryger.

 

Rozwój kompetencji cyfrowych jest bardzo ważny dla gdyńskich uczniów, ale nie powinien przebiegać w oddzieleniu od rozwoju kompetencji społecznych. Dzisiaj technologia jest częścią naszego życia, więc powinna ona służyć nam na co dzień. Szczególnie AI jest istotnym tematem, dlatego że  już stanowi część naszej codzienności – dodawała Oktawia Gorzeńska.
Jako reprezentant organizatora konkursu głos zabrał Michał Dżoga, Country Manager Intel Poland.

 

Postęp technologiczny przyśpiesza i zawody, bez względu na to, jakie one będą, będą wykonywane w zupełnie inny sposób, niż są wykonywane dzisiaj. Tak naprawdę od dzisiejszych uczniów będziemy mogli się trochę uczyć tego, bo dzisiaj będąc w szkole, która jest inna niż była za naszych czasów, będą oni wchodzić w pracę z zupełnie innymi kompetencjami i umiejętnościami. Myślę, że te dwa światy trzeba będzie łączyć, a postęp technologiczny będzie je tylko ubogacał – mówił Michał Dżoga.

W hackathonie wystartowali reprezentanci ZSO nr 8 w Gdyni, Technikum im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Poniatowej, I LO z OD we Wschowie, VI LO w Białymstoku, SP 23 w Toruniu oraz SP 2 w Niepołomicach. Miał on formę rywalizacji zespołowej, w której należało rozwiązać jeden z pięciu zaproponowanych przez organizatora problemów.

Poszczególne szkoły wystawiły do rywalizacji od 2 do 3 zespołów. Po zakończonej fazie tworzenia projektów uczniowie każdej ze szkół musieli wybrać spośród siebie 1 najlepszy ich zdaniem zespół, który następnie zaprezentował swoje rozwiązanie przed komisją konkursową. Jurorami byli eksperci z firmy Intel, którzy po naradzie wyłonili zwycięzców i wręczyli im nagrody. Tę część wydarzenia poprowadziły wicedyrektorki ZSO nr 8 Joanna Szymańska i Dorota Gorzejewska.

W kategorii szkół ponadpodstawowych najlepszy okazał się zespół z Technikum im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Poniatowej, natomiast wśród szkół podstawowych zwyciężyli reprezentanci SP 23 w Toruniu. Szczególną uwagę obserwatorów hackathonu zwróciła pozakonkursowa prezentacja zespołu z SP 2 w Niepołomicach, stworzona w pierwszym etapie rywalizacji, ale niezakwalifikowana do finału. Drużyna ta w ramach swojego projektu wykorzystała sztuczną inteligencję do wsparcia przy organizacji urodzin robota z bajki „Jetsonowie”. Warto podkreślić, że wśród jej członków obecni byli drugoklasiści, którzy już na tym etapie edukacji potrafili współzawodniczyć ze starszymi i bardziej doświadczonymi w programowaniu dziećmi.

 

Wydarzenie było również okazją do wręczenia nagród „Pasjonaci” lokalnym nauczycielom, o którym pisaliśmy TU.

 

Autor tekstu: Jakub Winiewski, Gdynia.pl
Photo by Katarzyna Balcerzak

Wróć do listy Następny wpis
Przejdź na początek