10 kwietnia w Centrum Nauki Experyment miało miejsce arcywyjątkowe wydarzenie dedykowane nauczycielkom i nauczycielom. To coroczna konferencja tworzona z myślą o tych, którzy chcą rozwijać ciekawość uczniów, inspirować się nowoczesnymi metodami i technologiami oraz wymieniać się doświadczeniami z pasjonatami edukacji.
Konferencja była „kopalnią wiedzy” dla gdyńskich nauczycielek i nauczycieli – rozmawiali m.in. o
-
metodach wspierania ciekawości uczniów, takich jak inquiry-based learning (IBL), które zachęcają do zadawania pytań i prowadzenia badań
-
nowoczesnych technologiach, takich jak sztuczna inteligencja czy rozszerzona rzeczywistość (AR), rozwijających kreatywność i pasję wśród uczniów
-
technikach skutecznej komunikacji i pracy z głosem, które pozwolą przyciągnąć uwagę uczniów i wspierać koncentrację podczas lekcji
-
tworzeniu przestrzeni edukacyjnej, która sprzyja aktywnemu uczeniu się i rozwijaniu swoich pasji
-
motywowaniu uczniów do odkrywania nowych obszarów wiedzy oraz wyzwań.
Uczestnicy i uczestniczki wzięli również udział w panelach dyskusyjnych i warsztatach, które umożliwiły wymianę doświadczeń oraz zdobycie narzędzi do wykorzystania w codziennej pracy nauczyciela. Zdobyli konkretne narzędzia, które pomogą im tworzyć bardziej angażujące lekcje, poznali nowoczesne metody nauczania oraz technologie wspierające rozwój ciekawości.
Konferencję otworzyli: Oktawia Gorzeńska, wiceprezydentka Gdyni, Alicja Harackiewicz, dyrektorka Centrum Nauki Experyment, Ewa Furche, dyrektorka Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli oraz Wojciech Jankowski, dyrektor Gdyńskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
W części inspiracyjnej głos zabrali dr Dorota Myślińska (Uniwersytet Gdański, PCE Gdańsk), neurodydaktyczka, która opowiedziała, jak działa mózg w procesie uczenia się i co z tego wynika dla nauczycieli; dr Ada Florentyna Pawlak (Uniwersytet SWPS), antropolożka technologii, poruszyła temat mediów syntetycznych i wpływu sztucznej empatii na wiedzę i emocje uczniów, a także dr Jarosław Jendza (UG, Centrum Doskonalenia Dydaktycznego) – ekspert od edukacji skoncentrowanej na dziecku, który mówił o rozwijaniu indywidualnych talentów i ciekawości. Ich wspólne wystąpienia podkreśliły znaczenie ciekawości jako fundamentu nowoczesnej edukacji oraz rolę współpracy instytucji w tworzeniu szkoły otwartej na potrzeby ucznia i nauczyciela.
Po inspirującym poranku odbył się panel dyskusyjny o szkole ciekawości i blok praktyczny, czyli to, co nauczyciele lubią najbardziej – działanie, wymiana doświadczeń i konkretne narzędzia do pracy z uczniami.

Fot. Katarzyna Balcerzak