Brak umiejętności dobrego dyskutowania przeszkadza w budowaniu dobrych relacji. Jeśli chcemy, żeby ludzie potrafili dochodzić do porozumienia, powinniśmy uczyć tej umiejętności w szkole. Dyskusja to gra zespołowa, uczy pracy w zespole, przygotowuje do wystąpień publicznych, uczy radzić sobie z tremą. Wprowadzenie podstaw nauki dyskutowania w szkole jest dla uczniów rozwijające. Debaty oksfordzkie są doskonałym sposobem, uczą dobrego dyskutowania. Gdy uczniowie przyszli do mnie z pomysłem założenia w szkole Klubu Debat nie przypuszczałam, że tak szybko przejdą do działania. Pomysł zorganizowania turnieju był ciekawy, ale wymagał wielu zabiegów organizacyjnych. Samodzielność moich uczniów okazała się kluczowa, jestem dumna zarówno z tego, jak turniej został przygotowany, jak i z obu zespołów debatujących – zaznaczyła dyrektorka XIV LO w Gdyni Ewa Piątek.
Uczniowie mierzyli się m.in. z pytaniami o wpływ festiwalu Opener na miasto, znaczenie wydarzeń Grudnia ’70, rolę turystyki czy akcentowanie kaszubskich korzeni w miejskiej narracji. W finale debatowano nad tezą o fundamentalnym znaczeniu Gdyni dla powojennej odbudowy Polski.
Debaty Oksfordzkie to prawdziwa uczta intelektualna. Uczestnicy pokazali sprawność, refleks i elegancję w argumentacji, które mogłyby zawstydzić niejednego parlamentarzystę. Szczególnie cieszy mnie udział absolwentów naszej szkoły. Ich obecność w debatach to dowód, że wartości wyniesione z murów szkolnych procentują i inspirują kolejne pokolenia. Czuję ogromną dumę widząc, jak nasi byli uczniowie wnoszą doświadczenie i pasję do tego wydarzenia – podsumował zaproszony gość, dyrektor SP 40 w Gdyni Marcin Czerwiński.
W mistrzostwach udział wzięły: II LO w Gdańsku, III LO w Gdyni, PSS z Niedźwiednika, PZS nr 4 w Wejherowie, XIV LO w Gdańsku (w ZSO nr 8), X LO z Gdyni, ZSET w Gdyni oraz gospodarze z XIV LO Gdynia. Niektóre placówki wystawiły po dwie drużyny.
Do półfinałów awansowały: XIV LO z Gdańska, X LO z Gdyni, XIV LO z Gdyni (zespół nr 1), XIV LO z Gdyni (zespół nr 2).
W finale spotkały się drużyna XIV LO z Gdyni, zespół nr 1 oraz zespół X LO w Gdyni. Po wyrównanej debacie zwyciężyli gospodarze, występujący w składzie: Patryk Kelsz, Dawid Romankiewicz, Mikołaj Koralewski oraz Mateusz Jaroń. Opiekunem drużyny był Tomasz Nieradko.
Na zdjęciu drużyna XIV LO z Gdyni, zespół nr 1: Patryk Kelsz, Dawid Romankiewicz, Mikołaj Koralewski oraz Mateusz Jaroń (fot. Katarzyna Balcerzak)
Drugie miejsce zajęła drużyna zX Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni, czyli Wiktoria Labuda, Iga Drzewiecka, Marianna Fojuth, Zuzanna Wróbel oraz rezerwowy Emil Kułakowski. Drużynę przygotowała Justyna Polniak.
Na zdjęciu drużyna z X LO: Wiktoria Labuda, Iga Drzewiecka, Marianna Fojuth, Zuzanna Wróbel (fot. Katarzyna Balcerzak)
Nagrodę najlepszego mówcy turnieju zdobył uczeń XIV Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika z Gdyni Mateusz Jaroń.
Jestem bardzo dumny z nas wszystkich, od organizacji po nasze obie drużyny. Imponująca wygrana naszej pierwszej drużyny i półfinał z drugą to jedno, ale sukces organizacyjny tak dużej imprezy to drugie. Oczywiście przed turniejem mieliśmy swoje obawy: czy na pewno wszystko jest dopięte i czy na pewno o niczym nie zapomnieliśmy. Jednak tuż po zakończeniu mistrzostw, wraz z moją drużyną, z wiceprzewodniczącą Anią, z naszym opiekunem panem Nieradko i całym klubem, uśmiechnęliśmy się i zrozumieliśmy, że nie było czego się obawiać. Czuję ogromną dumę i wdzięczność wobec wszystkich, którzy dołożyli swoją cegiełkę do tego turnieju, w tym wobec szanownego grona sędziowskiego, bez którego nie mogłaby odbyć się żadna debata – podsumował przewodniczący Szkolnego Klubu Debat Mateusz Jaroń.
Na zdjęciu najlepszy mówca turnieju, uczeń XIV LO w Gdyni Mateusz Jaroń z Tomaszem Nieradko i Anną Steiner w tle (fot. Katarzyna Balcerzak)
Finał oceniało gremium eksperckie w składzie:
- prof. dr hab. Tadeusz Stegner z Uniwersytetu Gdańskiego,
- Artur Chomicz z gdańskiego oddziału Instytutu Pamięci Narodowej,
- dr Dawid Gajos z Muzeum Miasta Gdyni.
Znakomita organizacja debaty, pełen profesjonalizm prowadzących debatę marszałków i organizatorów, świetny dobór sędziów z IPN, Muzeum Miasta Gdyni, nauczycieli historii i edukacji obywatelskiej oraz prof. Tadeusz Stegner z UG – podkreślił jeden z jurorów debat w turnieju, dyrektor SP 10 w Gdyni Marek Dąbkowski.
Na widowni obecni byli również dyrektorzy i dyrektorki z gdyńskich szkół, nauczyciele i nauczycielki oraz społeczność uczniowska i przyjaciele szkoły.
Turniej odbył się dzięki zaangażowaniu wielu instytucji, które objęły go patronatem lub wsparły organizacyjnie. Wśród nich znalazły się: prezydent miasta Gdyni Aleksandra Kosiorek, Instytut Pamięci Narodowej w Gdańsku, Muzeum Miasta Gdyni, Wydział Historyczny Uniwersytetu Gdańskiego, Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Fundacja Mikroakademia i Fundacja Pozytywni.pl.
