Konsorcjum Erasmus+ – wspólna droga do nowych perspektyw
Konsorcjum Erasmus+ to forma współpracy, w której kilka placówek edukacyjnych łączy siły, aby wspólnie realizować cele rozwojowe i korzystać z możliwości, jakie daje program Erasmus+. Jak podkreślono w artykule „Konsorcjum Erasmus+: cóż to takiego? O współpracy szkół dwujęzycznych” Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, tego rodzaju partnerstwa pozwalają szkołom na systematyczne składanie wniosków o dofinansowanie, organizację mobilności dla nauczycieli i uczniów oraz podnoszenie jakości kształcenia.
Przykładem jest konsorcjum utworzone w 2022 roku przez osiem szkół z oddziałami dwujęzycznymi z językiem francuskim, które – dzięki akredytacji w ramach Akcji 1 programu Erasmus+ – realizuje szkolenia metodyczne, kursy językowe i wymiany międzynarodowe. Takie inicjatywy służą zarówno doskonaleniu kompetencji językowych i dydaktycznych nauczycieli, jak i rozwijaniu umiejętności międzykulturowych uczniów. Konsorcjum staje się więc nie tylko narzędziem organizacyjnym, lecz przede wszystkim przestrzenią współpracy, wzajemnego wsparcia i wymiany doświadczeń, która realnie zmienia edukację w myśl hasła programu Erasmus+: „Nowe perspektywy, szersze horyzonty”.
Spotkanie ludzi z pasją do edukacji
Konferencję „Tworzenie konsorcjum szkół na potrzeby akredytacji w programie Erasmus+ – forum wymiany doświadczeń w zarządzaniu konsorcjum” współorganizowały II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Gdyni oraz XV Liceum Ogólnokształcące w Warszawie. Do miasta przyjechali przedstawiciele szkół dwujęzycznych z różnych części kraju. Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in. Anna Atłas, dyrektor Biura Programów Edukacji Szkolnej i Dorosłych w Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, oraz dr hab. Maciej Smuk, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, językoznawca i romanista, którzy wystąpili online.
Temat spotkania wzbudził zainteresowanie przede wszystkim dlatego, że to rozwiązanie innowacyjne nie tylko w Gdyni, ale i skali całego regionu. Dotychczas żadna inna sieć szkół nie podjęła się stworzenia konsorcjum obejmującego placówki z różnych miast. Tymczasem korzyści są ogromne: sam roczny budżet konsorcjum to 180 000 euro, co w perspektywie trzech lat daje znaczące środki na rozwój międzynarodowej współpracy, mobilności nauczycieli i uczniów oraz wdrażanie nowych projektów edukacyjnych.
Akredytacja w programie Erasmus+ to gwarancja stabilnego rozwoju. Daje szkołom pewność finansowania na lata, otwiera drzwi do mobilności edukacyjnych i pozwala budować trwałe partnerstwa międzynarodowe. Dla placówek dwujęzycznych to szansa nie tylko na wzmacnianie kompetencji językowych uczniów i nauczycieli, lecz także na udział w prestiżowych europejskich inicjatywach, takich jak European Innovative Teaching Award czy przyszłe European School Alliances – zaznaczyła Anna Atłas z Biura Programów Edukacji Szkolnej i Dorosłych.
Było nie tylko o teorii, ale i o praktyce
Pierwsza część konferencji miała charakter panelowy. Uczestnicy wysłuchali wystąpień o roli i potencjale Konsorcjum, o możliwościach, jakie daje program Erasmus+ oraz o tym, jak wygląda codzienna współpraca szkół. Szczególną uwagę poświęcono trzem obszarom: organizacji wymian uczniowskich, angażowaniu społeczności szkolnej w projekt eTwinning oraz doskonaleniu zawodowemu i językowemu kadry pedagogicznej.
W części warsztatowej uczestnicy mogli rozmawiać przy stolikach eksperckich. To tam dzielono się doświadczeniami dotyczącymi planowania nowych projektów, metod sprawnego zarządzania nimi, sposobów upowszechniania rezultatów czy budowania współpracy z zagranicznymi partnerami.
Erasmus+ w praktyce – co daje szkołom konsorcjum?
Spotkanie w Gdyni pokazało, że Erasmus+ to nie tylko formularze i procedury, ale przede wszystkim realne możliwości. Dla uczniów to okazja, by uczestniczyć w wymianach międzynarodowych, poznawać inne kultury i uczyć się języków w praktyce. Dla społeczności szkolnych – szansa na wspólne projekty w ramach eTwinning, które łączą szkoły w Polsce i za granicą. Z kolei dla nauczycieli – możliwość ciągłego doskonalenia się, rozwijania umiejętności zawodowych i językowych, co bezpośrednio przekłada się na jakość edukacji w ich placówkach.
Jako członkowie Konsorcjum Szkół Dwujęzycznych z językiem francuskim z różnych miast Polski, w tym oczywiście z II Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni, cieszymy się, że mogliśmy podzielić się zarówno teorią, jak i praktyką związaną z tworzeniem konsorcjów dla potrzeb akredytacji. Mamy nadzieję, że w Gdyni będą powstawały kolejne konsorcja szkół, ponieważ nic nie daje takich możliwości finansowania projektów i tak szerokiego wachlarza wybieranych aktywności mobilności, jak program Erasmus+ – podsumowała Joanna Helta reprezentująca II LO w Gdyni.
Współpraca szkół, która naprawdę działa
Konferencja w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym potwierdziła, że współpraca szkół dwujęzycznych w Polsce nabiera rozpędu. Dzięki Konsorcjum szkoły mogą działać skuteczniej, wzajemnie się wspierać i razem ubiegać się o środki na rozwój projektów edukacyjnych. Gdynia goszcząc to wydarzenie pokazała że jest miejscem, w którym innowacje i edukacja idą w parze, a współpraca międzynarodowa staje się codziennością.