Konferencję oficjalnie otworzyła prof. Anna Babicka-Wirkus, prorektor ds. studentów Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku. Podkreśliła, jak ważna jest dziś rozmowa o edukacji inkluzywnej, prawach dziecka i codziennych praktykach, które realnie wpływają na doświadczenia uczniów, oraz dyrektor Gdyńskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Wojciech Jankowski. Już na początku wydarzenia wybrzmiało, że szkoła stoi dziś przed zupełnie nowymi wyzwaniami społecznymi: różnorodnością kulturową, migracją, zmianami językowymi, a także oczekiwaniami młodych ludzi wchodzących w dorosłość.
Chcemy rozmawiać o świecie, który się zmienia, i o szkole, która musi za tymi zmianami nadążyć, zwrócić uwagę na różnorodność kulturową i obecność dzieci migranckich. Jesteśmy tu po to, by wspólnie zastanowić się, jak tworzyć szkołę otwartą, tolerancyjną i gotową na wyzwania współczesności – podkreślił ideę spotkania dyrektor GODN Wojciech Jankowski.
Dzisiaj rozmawiamy o tym, jak szkoła może stawać się bardziej inkluzyjna i jak dbać o prawa dziecka w codziennej praktyce – dodała prof. Anna Babicka-Wirkus.
Prelegenci zwracali uwagę na dynamicznie zmieniający się krajobraz szkolny. Podkreślano, że pojawienie się uczniów z doświadczeniem migracyjnym wymaga od nauczycieli nie tylko nowych metod pracy, ale też większej otwartości i świadomości równościowej. Mówiono o konieczności zmiany myślenia o szkole na bardziej włączające i empatyczne – tak, aby każdy uczeń i uczennica mieli poczucie, że jego głos ma znaczenie.
Chodzi o to, by wszystkich traktować należycie i by nikt nie czuł się wykluczony – zauważył Baltazar Gurzny, uczeń XVII LO w Gdyni.
Mówienie o równości jest szczególnie ważne teraz – wobec zmian, przed jakimi stoją młodzi ludzie. To oni najbardziej potrzebują sprawiedliwego traktowania – podkreślił rzecznik praw uczniowskich Filip Śmigielski.
Dr Grzegorz Piekarski z Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku mówił o znaczeniu języka inkluzywnego w codziennej praktyce szkolnej. Zwrócił uwagę, że język może być narzędziem budowania więzi, ale też – nieświadomie – narzędziem wykluczenia. Uczył, jak formułować komunikaty, które nie ranią, nie zawężają i nie tworzą niepotrzebnych barier między uczniami.
Dr Marta Sałapata podjęła delikatny i rzadko poruszany temat: żałobę w społeczności szkolnej. Opowiadała o tym, jak odpowiednie słowa, wrażliwość i uważność nauczycieli mogą stać się realnym wsparciem dla uczniów przeżywających stratę. Podkreślała, że język – nawet ten najbardziej zwyczajny – może być albo tarczą ochronną, albo źródłem dodatkowego cierpienia.
Slajd z prezentacji dr Marty Sałapaty z Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsk (fot. Katarzyna Balcerzak)
Ważnym elementem wydarzenia była również dyskusja panelowa „Po co nam w szkole edukacja równościowa?”, w której udział wzięli: Iwona Tanewska, naczelniczka Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Gdyni, Anna Konarzewska, Nauczyciel Pomorza 2025, Magdalena Biegańska – przedstawicielka programu „Gdynia bez barier” oraz dyrektor Gdyńskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Wojciech Jankowski. Rozmowę moderował dr Grzegorz Piekarski. Dyskutowano o tym, co szkoła może zrobić tu i teraz, jakie bariery stoją przed nauczycielami i czego potrzebują uczniowie, by czuć się naprawdę zaopiekowani i równoprawni.
Wydarzenie zorganizował Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli oraz Uniwersytet Pomorski w Słupsku. Obie instytucje podkreślały, że kluczem do równości w szkole jest codzienna praktyka, a nie tylko deklaracje – i że właśnie dlatego takie spotkania są dziś tak potrzebne.
