Dobre relacje to przyszłość gdyńskich szkół
W projekt angażuje się coraz więcej młodych ludzi // fot. Katarzyna Balcerzak
Celem cyklu spotkań była refleksja nad aktualną sytuacją w edukacji, potrzebami oraz pomysłami na dobre praktyki. Z czasem do działań zaczęło się przyłączać coraz więcej osób, którym na sercu leży edukacja – przede wszystkim młodzież, z większości gdyńskich szkół średnich. Równocześnie okazało się, że zmiany nie wymagają dużych nakładów organizacyjnych czy finansowych – dla wszystkich najważniejsze są bowiem relacje i sprzyjająca rozwojowi atmosfera.
– Nie możemy mieć wątpliwości, że podejmowanie najlepszych decyzji wymaga konsultacji, spotkań i rozmów – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. – Wnioski na temat gdyńskiej edukacji tego, w którym kierunku powinna zmierzać opracowane przez uczniów, rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół są bardzo kreatywne i myślę, że pozwalają nam konsekwentnie podnosić jakość edukacji w Gdyni. Do tego będziemy zmierzać, by jak najbardziej dopasować gdyńską edukację do każdego jej uczestnika.
Teraz projekt przygotowany przez gdyńskie środowisko edukacyjne zostanie przesłany do Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz do wszystkich zainteresowanych szkół w mieście.
– Spotkaliśmy się w Urzędzie Miasta z wiceprezydentem Bartosze Bartoszewiczem, aby podzielić się pomysłami wypracowanymi na dwóch warsztatach zrealizowanych w ramach projektu Porozmawiajmy o Edukacji w Gdyni – mówi Wojciech Jankowski, dyrektor Gdyńskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. – Wszystkie one dotyczą relacji, wzajemnego szacunku, współpracy. Bardzo ważne jest też dla nas to, aby w szkole zmiany na lepsze mogli wprowadzać wszyscy, począwszy od uczniów, skończywszy na rodzicach.
Tą bardzo ważną grupę społeczną w edukacji od początku reprezentuje na spotkaniach Anna Myszka, radna Miasta Gdyni, a jak podkreśla, przede wszystkim rodzic.
– Cykl spotkań, którego doświadczyliśmy w ostatnim czasie w zespole rodziców, nauczycieli i uczniów udowadnia, jak ogromną wartość ma dobra rozmowa, uważność, dostrzeganie i konsultowanie potrzeb różnych grup środowiska szkolnego – mówi Anna Myszka. – Uczestniczyłam w każdych z tych spotkań i możliwość dzielenia się doświadczeniami, wypracowywania wspólnych rozwiązań uważam za niezwykle cenną.
Szczegółowe wnioski z projektu „Porozmawiajmy o edukacji w Gdyni” już wkrótce trafią do szkół.