Inkluzyjna szkoła w Gdyni
ZSO nr 6 to stosunkowo młoda placówka na mapie miasta. Łączy w sobie szkołę rejonową i specjalną, co pozwala uczniom o różnych potrzebach edukacyjnych uczyć się i spędzać czas w jednym środowisku. Wspólne lekcje, przerwy i posiłki sprzyjają integracji. W młodszych klasach wprowadzono elementy planu daltońskiego, a szkoła zrezygnowała z tradycyjnych dzwonków.
Szkolne media i doświadczenia filmowe
Pan Mariusz jeszcze w czasie studiów pracował w lokalnej stacji telewizyjnej, gdzie zajmował się reportażami i montażem. To doświadczenie przeniósł do szkoły. W Kolbudach współtworzył projekt „Telewizja Kolbudy”, w Gdańsku prowadził koło fotograficzno-filmowe.
W Gdyni zorganizował amatorskie studio telewizyjne na szkolnym poddaszu. Uczniowie korzystają z greenboxa, reżyserki i sprzętu do nagrań. Działa tu również reaktywowany radiowęzeł oraz nowo powstała ciemnia fotograficzna.
Telewizja szkolna zrealizowała wywiady z przedstawicielami władz lokalnych, instytucji edukacyjnych i świata kultury m.in. Prezydentką Gdyni Aleksandrą Kosiorek, Pomorskim Kuratorem Oświaty Grzegorzem Krygerem czy liderem zespołu Kombi Sławomirem Łosowskim. W nowym roku szkolnym projekt przyjmie nazwę „Gdyńska Telewizja Uczniowska”, aby objąć swoim zasięgiem więcej szkół i inicjatyw w mieście.
Wychowawca i opiekun inicjatyw uczniowskich
Jako wychowawca klasy 5c prowadzi zespół, który angażuje się w samorząd, wolontariat oraz działalność medialną. Ważnym elementem jego pracy jest partnerskie podejście do uczniów i wspieranie ich poczucia sprawczości.
Najwięcej satysfakcji daje mi obserwowanie, jak uczniowie rozwijają swoje umiejętności i nabierają odwagi – mówi.
Wsparcie i współpraca
Realizacja projektów medialnych i kreatywnych działań uczniów nie byłaby możliwa bez wsparcia dyrekcji. Mariusz Kowalczyk podkreśla znaczenie współpracy z dyrektorkami szkoły: Małgorzatą Onasch-Ptaszyńską i Anną Gosińską.
Bez ich zaangażowania i zaufania nie udałoby się stworzyć ani szkolnego studia, ani rozwinąć telewizji i radiowęzła. Wsparcie dyrekcji daje możliwość realizacji ambitnych pomysłów – zaznacza pedagog.
Dzięki współpracy uczniowie mają szansę uczyć się pracy z kamerą, montażem czy nagraniami, a także rozwijać umiejętności społeczne i komunikacyjne. To przykład, jak edukacja formalna może łączyć się z praktyką i nowoczesnymi technologiami.
Odkrywanie talentów i rozwijanie pasji uczniów
Praca z uczniami przed kamerą, mikrofonem czy w studiu nagrań pobudza kreatywność, uczy odwagi i nowych sposobów myślenia. Największą motywacją dla Mariusza Kowalczyka jest możliwość odkrywania talentów i rozwijania pomysłów młodych ludzi. Bycie nauczycielem w ZSO nr 6 to dla niego wspólne rozwijanie pasji uczniów i przekształcanie ich w kreatywne działania – w duchu inkluzywności, równości i różnorodności.
Nauczyciel dwóch pasji
Od 2021 roku pracuje w ZSO nr 6 w Gdyni, ucząc muzyki i informatyki zarówno w szkole rejonowej, jak i specjalnej. Pełni także rolę wychowawcy oraz koordynuje działalność szkolnych mediów i pracowni. Wcześniej przez wiele lat związany był z placówkami oświatowymi w Gdańsku.
Muzyka i informatyka pozornie wydają się odległe, ale w praktyce dobrze się uzupełniają. Informatyka daje narzędzia, a muzyka rozwija emocje – razem tworzą pełniejsze doświadczenie edukacyjne – podkreśla.
Więcej aktualności na stronie internetowej Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 6 w Gdyni oraz na Facebooku i Instagramie.
Kontakt:
Szkoła Podstawowa nr 53
81-453 Gdynia, ul. Gen. J. Hallera 9
- tel. 58 622 22 24
- mail: sekretariat@zso6.edu.gdynia.pl