Menu górne
ERASMUS+ w gdyńskich szkołach
Gdyńskie placówki oświatowe aktualnie realizują następujące projekty:
Zespół Szkół Administracyjno-Ekonomicznych – Jean Monnet
Tytuł projektu: „Europejskie Wartości i Migracja”
Kwota dofinansowania: 26.789 EUR
Planowany termin realizacji projektu: od 01.12 2023 r. do 31.12.2026 r.
Zespół Szkół Administracyjno-Ekonomicznych w Gdyni przystąpił do projektu włoskiego realizowanego przez Uniwersytet w Padwie. Partnerami są szkoły średnie z Włoch, Bułgarii, Hiszpanii, Polski oraz instytucje stowarzyszone z krajów partnerskich działające w sferze edukacyjnej i rynku pracy. Jego celem jest promowanie, wdrażanie i wymiana nowych metod nauczania i informacji między nauczycielami i pracownikami naukowymi, wymiana doświadczeń i rozwój zawodowy. Aktywne obywatelstwo w zglobalizowanym świecie, wsparcie dla dialogu między ludźmi i międzykulturowość. Tematyka projektu to prawa człowieka, oddziaływanie migracji na unijnym rynku pracy (jak uzupełniać niedobory pracowników w sektorach takich, jak opieka zdrowotna i technologia; wpływ migracji na wzrost PKB i produktywność; korzyści kulturowe i społeczne; poszanowanie praw migrantów i uchodźców).
Zaplanowano zajęcia:
– lekcje on-line dla uczniów w języku angielskim
– szkolenia on-line dla nauczycieli prowadzone przez uczelnię, w języku angielskim.
– warsztaty w celu opracowania materiałów dydaktycznych na temat projektu.
– zajęcia w szkołach z uczniami na wybrane przez uczniów tematy.
– szkoła letnia (2 edycje). Każda szkoła wyśle 10 osób na każdą edycję.
Projekt Jean Monnet jest wdrażany i zarządzany bezpośrednio przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury (EACEA) w Brukseli.
Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych
Kwota dofinansowania – 55 684,00 EUR
Planowany termin realizacji projektu: od 01.06.2023-31.05.2025 r.
Corocznie w ramach programu ERASMUS+ szkoły za pośrednictwem organu prowadzącego mogą ubiegać się o przyznanie dofinansowania do stworzonych przez siebie projektów.
Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni otrzymał w 2021 roku w ramach programu Erasmus+ akredytację o nr 2021-1-PL01-KA120-VET-000046523, dzięki czemu może organizować projekty mobilności dla uczniów i nauczycieli, otrzymując dofinansowanie w ramach Akcji 1 Programu Erasmus + tj. na udział uczniów i nauczycieli
w praktykach zawodowych i kursach realizowanych w zagranicznych firmach i szkołach. Przyznanie Akredytacji jest gwarancją regularnego otrzymywania dofinansowania na działania związane z mobilnością w ramach programu.
Projekt ma na celu tworzenie europejskiego obszaru nauczania zawodowego w Zespole Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni poprzez:
– wzmacnianie kompetencji kluczowych i umiejętności przekrojowych, w szczególności znajomości języków i umiejętności cyfrowych,
– wspieranie rozwoju umiejętności specyficznych dla danego zawodu na obecnym i przyszłym rynku pracy,
– umożliwienie mobilności wszystkim uczącym się w ramach podstawowego szkolenia zawodowego,
– wspieranie jakości, przejrzystości i uznawania efektów uczenia się w okresach mobilności za granicą, zwłaszcza z wykorzystaniem europejskich narzędzi i instrumentów służących temu celowi.
W ramach programu Fundusze Społeczne dla Rozwoju Społecznego (FERS 2021-2027) ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus Akcja1 „Mobilność edukacyjna” :
I Akademickie Liceum Ogólnokształcące w Gdyni
Tytuł projektu „Język – podstawowe narzędzie do zrozumienia, integracji, przełamywania stereotypów i barier”,
Kwota dofinansowania: 181.559,64 EUR;
Planowany termin realizacji projektu: 31.12.2023-30.03.2025 r.
I Akademickie Liceum w Gdyni otrzymało w 2023 roku dofinansowanie na projekt nr 2023-1-PL01-KA122-SCH-000127449 w ramach Akcji 1 ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Społeczne dla Rozwoju Społecznego (FERS) 2021-2027, dzięki czemu może organizować projekty mobilności nauczycieli.Projekt ma na celu:
– podniesienie kompetencji językowych nauczycieli różnych przedmiotów oraz nauczycieli języków obcych: dzięki temu kadra I ALO będzie mogła brać aktywny udział w szkoleniach oraz działaniach związanych z wymianą międzynarodową, a także podniesie poziom znajomości języków obcych w praktyce. Wartością dodaną podniesienia kompetencji językowych będzie zwiększenie konkurencyjności naszych nauczycieli – a co za tym idzie, również kształconych przez nich uczniów – na rynku pracy. Motywacją do pogłębiania znajomości języków będzie również zwiększenie dostępu do zagranicznych źródeł informacji na temat wykładanych przedmiotów;
– pozyskiwanie nowych kompetencji w zakresie metodyki, dydaktyki oraz technik informatycznych: potrzeba ciągłego pogłębiania wiedzy wiąże się z dostosowywaniem metod nauczania do wyzwań XXI wieku. Nowe, interesujące metody nauczania dadzą zaś uczniom motywację do poszerzania wiedzy, rozwijania zainteresowań oraz myślenia krytycznego i komputacyjnego, a w efekcie przyczynią się do zwiększenia ich szans na współczesnym rynku pracy;
– pogłębianie wrażliwości międzykulturowej: w celu uwrażliwienia uczniów na inne kultury i społeczności nauczyciele planują udział w kursach zawierających elementy kulturowe (np. j. hiszpańskiego lub włoskiego oraz tamtejszych kultur). Po ukończeniu tych kursów, pedagodzy przekażą swoje doświadczenia i wiedzę uczniom podczas lekcji, dni otwartych szkoły, w trakcie realizacji programu.
Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni
Tytuł projektu: ” Media społecznościowe i aplikacje edukacyjne jako narzędzie wsparcia w pracy nauczyciela wychowawcy”
Kwota dofinansowania: 175.976,46 zł
Planowany termin realizacji 25.10.2023-24.04.2025 r.
Chcąc poszerzyć ofertę szkoleniową dla nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących ZSCHIE przygotowało wniosek, który ma na celu uzyskanie lepszych kompetencji zawodowych oraz lepszej mobilności zawodowej potrzebnych do podnoszenia poziomu wiedzy nauczycieli poprzez udział kadry w szkoleniach krajowych i zagranicznych tj. np. udział w kursach zagranicznych lub job shadowing w krajach Unii Europejskiej. Niezbędne jest doskonalenie kompetencji cyfrowych i umiejętności językowych nauczycieli, aby zapewnić wysoką jakość edukacji w szkole.
Zwiększenie kompetencji cyfrowych i umiejętności językowych nauczycieli jest obecnie kluczową umiejętnością w nauczaniu przedmiotów ogólnokształcących
i zawodowych. Przynależność do Unii Europejskiej umożliwia niezbędne rozwijanie kontaktów międzynarodowych i wzrost zaangażowania nauczycieli w europejskie programy mobilnościowe. Koniecznością jest wyposażenie szkoły w pracownie audio, czyli zastosowanie najnowszych narzędzi i metod nauczania języków obcych, przedmiotów ogólnokształcących oraz pracowni kształcenia zawodowego.
Podsumowując, projekt nr 2023-1-PL01-KA122-SCH-000132944 ma na celu tworzenie europejskiego obszaru nauczania zawodowego w Zespole Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni poprzez:
– wzmacnianie kompetencji kluczowych i umiejętności przekrojowych;
w szczególności znajomości języków i umiejętności cyfrowych nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących;
– wspieranie rozwoju umiejętności specyficznych dla danego zawodu na obecnymi przyszłym rynku pracy;
– umożliwienie mobilności wszystkim uczącym się w ramach podstawowego szkolenia zawodowego;
– wspieranie jakości, przejrzystości i uznawania efektów uczenia się w okresach mobilności za granicą, zwłaszcza z wykorzystaniem europejskich narzędzi i instrumentów służących temu celowi.
V Liceum Ogólnokształcące w Gdyni –
Tytuł projektu: „Związani z morzem”
Kwota dofinansowania: 241 778,53 zł
Planowany termin realizacji: 10.12.2023-09.06.2025 r.
V Liceum Ogólnokształcące im. Płk. St. Dąbka w Gdyni otrzymało w 2023 roku dofinansowanie do projektu nr 2023-1-PL01-KA122-SCH-000130258, w ramach Akcji 1 ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Społeczne dla Rozwoju Społecznego (FERS) 2021-2027, projektu ,,Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”, dzięki czemu może organizować projekty mobilności dla uczniów i nauczycieli.
Projekt ,,Związani z morzem” ma na celu tworzenie europejskiego obszaru nauczania w V Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni poprzez:
– zwiększanie kluczowych kompetencji i umiejętności uczniów, w szczególności znajomości języków i umiejętności cyfrowych,
– podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników placówek edukacyjnych,
ich jakości poprzez realizację mobilności zagranicznych,
– wdrożenie w placówce rozwiązań i wiedzy zdobytej w trakcie mobilności,
– wspieranie jakości, przejrzystości i uznawania efektów uczenia się w okresach mobilności za granicą, zwłaszcza z wykorzystaniem europejskich narzędzi i instrumentów służących temu celowi.Cele szczegółowe projektu to m.in: wzrost kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych (obserwacji, pomiarów, eksperymentów, analiz), wzrost umiejętności oceniania oraz wartościowania zjawisk, procesów środowiskowych i ekologicznych oraz zachodzących zmian, uwrażliwienie na piękno i unikatowość środowiska strefy nadmorskiej czy wzrost umiejętność rozwiązywania różnych problemów na szczeblu lokalnym i globalnym.
III Liceum Ogólnokształcące
Tytuł projektu :”Familianci Don Kiszota”
Kwota dofinansowania: 29 840 EUR. ’
Termin realizacji 2024-12-31 do 2026-06-30
Typ akcji KA122-SCH – Krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej (KA122-SCH) .
Interdyscyplinarne projekty pozwalają wpisać szkolną wiedzę w autentyczne konteksty i przełożyć ją na wzrost kompetencji przyszłości takich jak kreatywność, elastyczność, odwaga, otwartość, empatia, szacunek dla innego człowieka, odpowiedzialność, samodzielność, inicjatywa, krytyczne myślenie i selekcja informacji, decyzyjność, umiejętność negocjacji, sprawczość. Zarówno uczniowie jak i nauczyciele znacznie rozwiną swą kompetencję językową, komunikacyjną, społeczno-kulturową oraz międzykulturową. Dzięki udziałowi w programie Erasmus+, edukacyjna oferta jest adekwatna do autentycznych potrzeb i wyzwań. Uczniowie, ale również nauczyciele zdobędą uznane kompetencje niezbędne na rynku pracy, stając się lepszymi ludźmi i obywatelami. Łączone mobilności – Hiszpania (Alicante) – 15 uczniów+ 2 opiekunów. Job shadowing w Alicante i w Zafrze (po 1 nauczycielu jęz. hiszpańskiego). Kurs metodyczno-językowy dla 2 nauczycieli jęz. hiszpańskiego w Hiszpanii.
Szkoła Podstawowa nr 26 – tytuł projektu ” Kreatywni i nowocześni – europejski nauczyciel w polskiej szkole” Wartość projektu 50.359 EUR, termin realizacji: 2024.07.01-2025.12.31
W projekcie weźmie udział 16 nauczycieli. Dwunastu nauczycieli pojedzie na kursy językowe – język angielski i hiszpański, jeden nauczyciel połączy kurs języka angielskiego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w nauczaniu (Malta, Irlandia, Cypr, Hiszpania), a czterech na kursy metodyczne (Cypr, Malta, Włochy). Jednym z celów realizacji projektu jest podniesienie poziomu komunikatywności z języka angielskiego u 11 nauczycieli i hiszpańskiego w 1 z nich, pozwoli to na zaangażowanie innych nauczycieli niż językowcy w projekty międzynarodowe. Dzięki udziałowi w mobilnościach i podniesieniu kompetencji językowych nauczyciele przełamią barierę językową i będą mogli nawiązać współprace z pedagogami z innych krajów, a później aktywnie uczestniczyć w planowanych projektach międzynarodowych lub tworzyć własne, co zwiększy atrakcyjność oferty szkoły Czterech nauczycieli weźmie udział w kursach metodycznych, dzięki którym w szkole zostaną wprowadzone nowatorskie metody nauczania, w szczególności techniki oparte na motywowaniu i aktywizowaniu uczniów, Poprawa usług edukacyjnych i jakości wyników nauczania jest nierozerwalnie związana z nabywaniem specjalistycznej wiedzy i kierunkowanym szkoleniem zawodowym.
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni-
Tytuł projektu :”Familianci Don Kiszota”
Kwota dofinansowania 29 860 euro
Termin realizacji: od 2024-06-01 do 2025-08-31.
Corocznie w ramach programu ERASMUS+ szkoły za pośrednictwem organu prowadzącego mogą ubiegać się o przyznanie dofinansowania do stworzonych przez siebie projektów. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni, dla którego organem prowadzącym jest Gmina Miasta Gdyni, przygotował w październiku w 2020 w ramach programu ERASMUS+ Akredytację o numerze 2020-1-PL01-KA120-SCH-000095608 w ramach której przez 4 lata może ubiegać się o dofinansowanie swoich projektów składając jedynie wniosek o budżet. W tym roku na realizację projektu Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności przyznała Zespołowi Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni maksymalną kwotę dofinansowania w wysokości 29 860 euro. W ramach projektu o numerze 2024-1-PL01-KA121-SCH-000197892, zaplanowaliśmy 6 mobilności nauczycieli na kursy i szkolenia: STEAM, CLIL, AL oraz podnoszących umiejętność posługiwania się językiem angielskim, co jest zgodne z celami naszego projektu. W odróżnieniu od poprzednich projektów, w tym roku zaplanowaliśmy również mobilność dla 15 uczniów oraz wizytę przygotowawczą dla tej mobilności na którą uda się 2 nauczycieli.
Szkoła Podstawowa nr 23
Termin realizacji od 2024.06.01-2025.08.31
Kwota dofinansowania 8.800 EUR
W dniu 10 czerwca 2024 została opublikowana informacja w sprawie przyznanego dofinansowania organizacjom akredytowanym, które złożyły wnioski o budżet w terminie do 20 lutego 2024. Konkurs wniosków KA121-SCH w ramach akcji 1 sektora Edukacja Szkolna w programie Erasmus+ w roku 2024 – akredytowane projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w edukacji szkolnej w roku 2024. Maksymalna przyznana kwota dofinansowania wynosi 8800 euro. Celem projektu jest wzrost kompetencji nauczycieli i kadry kierowniczej w zakresie języka angielskiego i kompetencji cyfrowych TIK, zdobywanie sprawności interdyscyplinarnego uczenia podczas pracy metodą projektu oraz zastosowania kreatywnych sposobów na radzenie sobie ze stresem. Podczas trwania projektu 4 nauczycieli weźmie udział w zagranicznych szkoleniach i kursach.
Zespól Szkol Hotelarsko- Gastronomicznych
Tytuł projektu „Kultura włoska – polska innowacja”
Kwota dofinansowania 82 230,00 EUR
Planowany termin realizacji: 01.10.2024-31.03.2026
Celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności uczniów na rynku pracy, w tym uczniów z mniejszymi szansami, poprzez rozwój ich kompetencji miękkich, podniesienie kompetencji zawodowych uczniów i nauczycieli, podniesienie kompetencji językowych uczniów i nauczycieli, poznanie i wdrażanie nowych zasad zrównoważonego rozwoju, rozwój szkoły w wymiarze europejskim poprzez współpracę z zagranicznymi przedsiębiorstwami, promocja szkoły i kształcenia zawodowego, zwiększenie wiedzy, umiejętności i kompetencji zawodowych i kluczowych uczniów, wyrównanie szans edukacyjnych, rozszerzenie oferty edukacyjnej, rozwój i stosowanie skutecznych proekologicznych rozwiązań. Wniosek zakłada udział w mobilności 24 uczniów i 4 opiekunów. Job shadowing w formie stażu zawodowego dla 6 nauczycieli.
Zespół Szkól Chłodniczych i Elektronicznych
Kwota dofinansowania: 59.428 EUR
Planowany termin realizacji: 01.06.2024-31.08.2025.
Corocznie w ramach programu ERASMUS+ szkoły za pośrednictwem organu prowadzącego mogą ubiegać się o przyznanie dofinansowania do stworzonych przez siebie projektów. Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni otrzymał w 2021 roku w ramach programu Erasmus+ akredytację o nr 2021-1-PL01-KA120-VET-000046523, dzięki czemu może organizować projekty mobilności dla uczniów i nauczycieli, otrzymując dofinansowanie w ramach Akcji 1 Programu Erasmus + tj. na udział uczniów i nauczycieli w praktykach zawodowych i kursach realizowanych w zagranicznych firmach i szkołach. Przyznanie Akredytacji jest gwarancją regularnego otrzymywania dofinansowania na działania związane z mobilnością w ramach programu. Projekt ma na celu tworzenie europejskiego obszaru nauczania zawodowego w Zespole Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni poprzez: wzmacnianie kompetencji kluczowych i umiejętności przekrojowych, w szczególności znajomości języków i umiejętności cyfrowych, wspieranie rozwoju umiejętności specyficznych dla danego zawodu na obecnym i przyszłym rynku pracy, umożliwienie mobilności wszystkim uczącym się w ramach podstawowego szkolenia zawodowego, wspieranie jakości, przejrzystości i uznawania efektów uczenia się w okresach mobilności za granicą, zwłaszcza z wykorzystaniem europejskich narzędzi i instrumentów służących temu celowi.
Zespół Szkół Ekologiczno-Transportowych
Tytuł projektu „„Elektryk na drodze wodnej z gór do morza – E2WMS”
Kwota dofinansowania: 10.544 EUR.
Planowany termin realizacji projektu: od 01.09.2024 r. do 31.08.2026 r.
W projekcie weźmie udział 4 nauczycieli, 16 uczniów. Celem realizacji projektu jest zdobycie wiedzy na temat źródeł energii odnawialnej, wizyty w zakładach wodnych w Polsce, Francji i Rumunii, rozwijanie umiejętności współpracy w środowisku zawodowym, rozwijanie umiejętności korzystania z nowoczesnych narzędzi TIK, wzmocnienie świadomości europejskiej, promowanie tolerancji, rozwój umiejętności kluczowych, w tym doskonalenie umiejętności porozumiewania się w języku angielskim. Projekt zakłada wizytę przygotowawczą dwóch nauczycieli w Rumunii, wizytę podsumowującą projekt nauczycieli w Polsce oraz trzy mobilności: w Rumunii, Francji oraz w Polsce (6 uczniów i 2 nauczycieli). Przez cały okres trwania projektu uczniowie będą współpracować wirtualnie na platformie eTwinning. Szkoła koordynująca: Lycee Pablo Neruda (LPN), Saint Martin d’Heres, Francja. Szkoła partnerska: Colegiul Tehnik Energetic (CTE), Kluż Napoka, Rumunia.