W ZSO nr 8 przyszłość jest teraz - Gdynia Edukacyjna
Menu górne

Aktualności

W ZSO nr 8 przyszłość jest teraz

31
maj
W ZSO nr 8 przyszłość jest teraz

W piątek, 26 maja, mury Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 stały się miejscem organizacji trzech wydarzeń. Odbyły się tu: Trzeci Pomorski Hackathon pod hasłem „Future is now” dla uczniów szkół średnich, Konferencja Samorządów Uczniowskich oraz Spotkanie dla dyrektorów, nauczycieli oraz przedstawicieli organu prowadzącego.

To był niezwykły piątek w najnowocześniejszej szkole w Gdyni. Przestronne wnętrza nowego budynku XVII Liceum Ogólnokształcącego stały się miejscem organizacji trzech inspirujących wydarzeń.

– Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 to wyjątkowo nowoczesna szkoła, dlatego bardzo cieszę się, że uczniowie i nauczyciele korzystają w tak rozwijający sposób z jej możliwości. Mówi się, że szkoła to budynek, a najważniejsi są tak naprawdę ludzie w środku. I w tej szkole mamy do czynienia właśnie z takimi osobami, których umiejętności i pasja zmieniają oblicze współczesnej edukacji – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.

„Organizacja w życiu szkoły” to temat tegorocznej edycji Konferencji Samorządów Uczniowskich zorganizowanej przez Samorząd Uczniowski XVII Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni – Microsoft Showcase School. Uczestnicy w formie warsztatowej oraz wykładowej wymieniali się pomysłami i inspiracjami do działań samorządów uczniowskich szkół ponadpodstawowych. Szkolnym koordynatorem z ramienia SU był przewodniczący Samorządu Uczniowskiego XVII LO – Dominik Dzieciuch. Honorowy patronat nad przedsięwzięciem objął Prezydent Miasta Gdyni Wojciech Szczurek oraz Młodzieżowa Rada Miasta, której Wiceprzewodniczący Krzysztof Kołodziej (uczeń XVII LO) był pomysłodawcą pierwszej edycji i jednocześnie jednym z prelegentów drugiej. Spotkanie rozpoczął wykład dla młodzieży poprowadzony przez psychologa dr Marcina Szulca, prof. Uniwersytetu Gdańskiego, prywatnie ojca.

Dr Marcin Szulc wyjaśniał młodzieży jakie są biologiczne podstawy ich zachowań, jak sobie z nimi radzić i w jaki sposób szukać porozumienia z dorosłymi // fot. Zuzanna KasprzykDr Marcin Szulc wyjaśniał młodzieży jakie są biologiczne podstawy ich zachowań, jak sobie z nimi radzić i w jaki sposób szukać porozumienia z dorosłymi // fot. Zuzanna Kasprzyk

Z niezwykłym polotem opowiadał on o psychologicznych aspektach zdrowia młodzieży. Od wielkiego wymierania neuronów, poprzez strojenie min po ryzykowne zachowania – wyjaśniał zebranym co właściwie dzieje się w ich mózgach.
Potem przedstawiciele samorządów udali się na spotkania warsztatowe prowadzone w kameralnych grupach. Podczas nich np. uczniowie planowali wydarzenia w swoich szkołach i zastanawiali się nad ich organizacją – np. jak pozyskać środki, jakie koszty wliczyć, jak powinien wyglądać plan dnia, również dla organizatorów.

Przez wizjer w drzwiach widać grupę dziewcząt siedzącą w klasie przy stolePodczas warsztatów w ramach konferencji samorządów uczniowskich // fot. Zuzanna Kasprzyk

Kolejne wydarzenie to III Pomorski Hackathon dla Uczniów Szkół Średnich Young Smart organizowany również przez XVII Liceum Ogólnokształcące w Gdyni oraz Polsko-Japońską Akademię Technik Komputerowych w Gdańsku. Zadaniem uczniów pomorskich szkół średnich było stworzenie w 24 godziny rozwiązań poruszając się w kategorii The future is now – Przyszłość jest teraz. Hackhaton to nic innego jak maraton tworzenia cyfrowych rozwiązań, w przypadku tej edycji chodziło o: aplikacje mobilne, gry komputerowe, gry na urządzenia mobilne, strony internetowe.
W tym roku do rywalizacji przystąpiło 10 zespołów z: Zespołu Szkół Technicznych z Tczewa, I LO z Kartuz, Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych z Gdyni, II LO z Gdyni po dwa zespoły z Zespołu Szkół Łączności, Zespołu Szkół Energetycznych z Gdańska i XVII LO z Gdyni. Kilkuosobowe zespoły miały do dyspozycji sale lekcyjne, w których przez 24 godziny pracowały, jadły a nawet drzemały.

Uczniowie pracujący przy komputerach, w tle oknoJedna z drużyna XVII LO podczas pracy nad ich rozwiązaniem w ramach Hackathonu // fot. Zuzanna Kasprzyk

– Pierwsze miejsce zajęła drużyna XVII LO z Gdyni “Burza z mózgów” – mówi Joanna Szymańska, wicedyrektor ZSO 8, jedna z koordynatorek hackathonu. – Przygotowali oni bardzo zaawansowane technologicznie rozwiązanie – aplikację Freebus łączącą komunikację publiczną z prywatną. Pomysł skierowany jest do miast, które borykają się z brakiem dostępności komunikacji zbiorowej. Miejsce drugie przypadło drugiej drużynie XVII LO – “Biolchem”, a trzecie miejsce zajęła drużyna “Programatorzy” z gdańskiego Zespołu Szkół Energetycznych.

Ostatnie wydarzenie to spotkanie edukacyjne dyrektorów, nauczycieli i przedstawicieli organu prowadzącego. Aula ZSO 8 dość szybko wypełniła się zainteresowanymi przedstawicielami środowiska edukacyjnego. Spotkanie rozpoczęło się z przytupem – panelem dyskusyjnym o edukacji z udziałem Agnieszki Kamińskiej-Klimczyk, zastępcy Wydziału Edukacji Miasta Gdyni, dr Marcina Szulca, prof. UG, Oktawii Gorzeńskiej – edukatorki i autorki publikacji o edukacji, Rafała Juszczyka – dyrektora Szkoły Podstawowej w Pogórzu i eksperta edukacyjnego w Octoschool, Joanny Kryzel – Przedstawicielki Rady Rodziców i Dominika Dzieciucha – przedstawiciela samorządu Uczniowskiego 17 LO w Gdyni. Panel moderował uczeń Krzysztof Kołodziej. Podczas dyskusji rozmawiano o tym jak wygląda współczesna edukacja, a jak powinna wyglądać. Wszyscy uczestnicy zgodnie stwierdzili, że wśród wielu czynników niesprzyjających nowoczesnej edukacji z pewnością należy wymienić system oceniania, który tylko potęguje stres wśród młodych, przeładowaną podstawę programową czy nie zmienianie metod nauczania.

Uczestnicy panelu dyskusyjnego o edukacji // fot. Zuzanna Kasprzyk

– Proszę zwrócić uwagę jak my sami mówimy – „nauczanie” zamiast „uczenie się”, a to przecież też język zmienia rzeczywistość – wskazywała Oktawia Gorzeńska.

Rafał Juszczyk przypominał też początki swojej kariery, kiedy w jego klasach uczniowie mieli piątki i szóstki z przedmiotów przez niego prowadzonych, bardziej doświadczeni nauczyciele sugerowali mu że nie umie oceniać, a nie to, że umie uczyć skutecznie. Agnieszka Kamińska-Klimczyk również z perspektywy rodzica wskazywała, że od początku edukacji rodzice pchają dzieci, nieświadomie, w rywalizację chociażby stwierdzeniami: „Dostałeś czwórkę bardzo dobrze, a co dostał twój kolega?”. Przedstawiciele środowiska edukacyjnego brali też udział w warsztatach na temat m.in. myślografii, technostresu, aplikacji AR czy nowoczesnej edukacji.

W przerwach pomiędzy poszczególnymi punktami wydarzeń był czas na dyskusje, na zdjęciu drugi od prawej Dominik Dzieciuch, przewodniczący Samorządu Uczniowskiego XVII LO // fot. Zuzanna Kasprzyk

Warto podkreślić, że organizacja wszystkich wydarzeń leżała również po stronie uczniów XVII LO. To oni rejestrowali uczestników, byli przewodnikami dla zawodników hackathonu, zajęli się oprawą medialną wydarzenia i wreszcie współtworzyli dobry klimat do nauki jako prelegenci i uczestnicy tych spotkań.

fot. Otwarcia Hackathonu dokonali (od lewej) Dorota Gorzejewska oraz Joanna Szymańska, wicedyrektorki ZSO 8 a jednocześnie koordynatorki tego wydarzenia oraz Witold Chudyszewicz, dyrektor ZSO 8 // fot. Zuzanna Kasprzyk

Wróć do listy Następny wpis
Przejdź na początek