Uczniowie „Chłodniczaka” podbijają Europę - Gdynia Edukacyjna
Menu górne

Aktualności

Uczniowie „Chłodniczaka” podbijają Europę

19
maj
Uczniowie „Chłodniczaka” podbijają Europę

Uczniowie Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni mieli szansę spotkać się i pracować z rówieśnikami z Finlandii i Niemiec. Wszystko dzięki projektowi w ramach Erasmus +.

Living and Working in a Sustainable World, Życie i praca w zrównoważonym świecie, to projekt skierowanych do uczniów i nauczycieli kierunków elektrotechnicznych. Wzięły w nim udział trzy szkoły Vamia z miasta Vaasa – Finlandia, RBZ Technik Kiel – Niemcy (koordynator) oraz Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni.

– Projekty międzynarodowe są olbrzymią wartością dodaną gdyńskiej edukacji. Młodzi nie tylko poszerzają umiejętności językowe ale i uczą się pracy w międzynarodowym środowisku i poznają swoich rówieśników „z branży” działających na co dzień w innych krajach i innych środowiskach. Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych ma w swojej ofercie profile klas związane z „wysokimi technologiami”, w których specjaliści poszukiwani są w całej Europie – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.

Przypomnijmy, że w „Chłodniczaku”, jak zwyczajowo określa się w Gdyni Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych, uczniowie bardzo często mają okazję korzystać z zagranicznych wyjazdów – nie tylko w ramach projektów, ale także podczas uczniowskich praktyk, bowiem szkoła współpracuje z różnymi pracodawcami z Europy. Wspomniany projekt Living and Working in a Sustainable World pomaga uczniom zrozumieć znaczenie zrównoważonego rozwoju w ochronie środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatu. Celem projektu jest rozwój kompetencji, umiejętności i najlepszych praktyk w tym zakresie. Młodzi mieli za zadanie zaplanowanie i skonstruowanie modułowego cyfrowego systemu elektronicznego zdolnego do realizacji zadań pomiarowych i automatyzacji. Miało to być rozwiązanie Smart Home łączące się z technologią IoT, czyli Internetu rzeczy – obiektów fizycznych posiadających sensory, oprogramowanie i inne technologie, spiętych w sieć pozwalającą na wymianę informacji pomiędzy nimi.

Uczniowie odwiedzili więc swoich kolegów – najpierw pojechali do fińskiego miasta Vaasa, gdzie zwiedzili wnętrza nowoczesnej placówki edukacyjnej Vamia, kształcącej młodzież w wieku 16-19 lat w zawodach dotyczących m.in. technologii. W jednej z pracowni mieli okazję rozwijać swoje przedsięwzięcie z rówieśnikami z Finlandii. Obejrzeli także niezwykle nowoczesny urząd miasta i korzystali z atrakcji Vaasa. Kolejnym etapem była wizyta w Niemczech, w Kilonii. Tam mieli okazję zwiedzać miejscową elektrownię gazową, która powstała (otwarcie w 2019 roku) w miejsce węglowej, redukując emisję dwutlenku węgla o 70 procent. Swój projekt tym razem rozwijali z kolegami z RBZ Technik czyli Regionalnego Centrum Kształcenia Zawodowego w zakresie techniki.

Efektem tych spotkań było stworzenie technologii poprawy efektywności energetycznej i jednocześnie promującej zrównoważony rozwój. W uproszczeniu, pomijając detale techniczne, stworzyli rozwiązanie – system i urządzenie, sterujące wszystkimi elementami w projekcie. Poprzez zastosowanie przełącznika światła, inteligentnej wentylacji i żaluzji okiennych, pokazali jak zmniejszyć zużycie energii i obniżyć ślad węglowy. Projekt może być zastosowany zarówno do budynków mieszkalnych i komercyjnych zapewniając praktyczne rozwiązanie zmniejszające chociażby rachunki za energię elektryczną.

fot. Fragment prezentacji uczniów Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni dotyczący realizowanego projektu – na zdjęciu uczniowie podczas pracy nad projektem w placówce Vamia w Finlandii // fot. ZSChiE


Wróć do listy Następny wpis
Przejdź na początek