Wiedza branżowa i specjalistyczna to jedno. Natomiast kompetencje miękkie wynikające z naszej osobowości, czyli np. to, jak integrujemy się z innymi ludźmi, jak organizujemy swoją pracę lub w jakim stopniu jesteśmy kreatywni, to inna kwestia. Eksperci rynku pracy jednogłośnie podkreślają, że „apetyt” pracodawców na umiejętności miękkie wciąż rośnie. To trzeba wiedzieć – jeśli chcesz być konkurencyjny na rynku pracy, musisz zadbać zarówno o rozwój kompetencji twardych, jak i tych miękkich. To wszystko „razem” gwarantuje dobrą współpracę w Twojej przyszłej Pracy.
Kompetencje miękkie interpersonalne i społeczne to cały indywidualny „arsenał” ludzkich zdolności, które skupiają się na określonych postawach i zachowaniu przyjmowanych w różnych codziennych sytuacjach. Np. ktoś ma predyspozycje do bycia liderem w grupie, a inny będzie świetnym pracownikiem „zza kulis”. Warto pracować nad kompetencjami miękkimi rozwijać je przez całe życie, bo otwierają nas na nowe perspektywy zawodowe.
W odróżnieniu od kompetencji twardych, które bardzo łatwo zmierzyć, te miękkie są trudniejsze do zweryfikowania i wiele osób nierzadko nie zdaje sobie sprawy z tego, że je ma. Poniżej zamieszczamy listy kompetencji twardych i miękkich (za portalem www.hrk.pl):
Przykłady kompetencji twardych:
- znajomość języka obcego na poziomie komunikatywnym/zaawansowanym;
- znajomość programów/systemów wykorzystywanych w danej organizacji np. znajomość pakietu MS Office, programu SAP, Adobe, etc.;
- prawo jazdy np. kategorii B;
- umiejętność obsługi kasy fiskalnej;
- wiedza specjalistyczna/branżowa np. w zakresie księgowości, zarządzania, obsługi maszyn, sporządzania ofert handlowych, etc.;
- umiejętność czytania dokumentacji technicznej.
Przykłady kompetencji miękkich:
- umiejętności organizacyjne;
- zdolności interpersonalne;
- odporność na stres;
- komunikatywność;
- kreatywność;
- umiejętność analitycznego myślenia;
- dobra organizacja pracy;
- samodzielność;
- umiejętność prowadzenia negocjacji.
Na które „miękkie” najczęściej stawiają pracodawcy?
Błędem ogromnym jest myślenie o przyszłej pracy tylko w kategoriach kompetencji twardych. Rekruterzy już na etapie analizy CV, i potem rozmów z kandydatami do pracy na dane stanowisko, są w stanie zweryfikować nie tylko wiedzę specjalistyczną, ale też, to czy osoba posiada odpowiednie umiejętności miękkie potrzebne do pracy. Np. kreatywność, odporność na stres, umiejętność, prowadzenia negocjacji, przedsiębiorczość czy zaradność. Badania Manpower Group „Niedobór talentów 2021” dobitnie pokazują, które kompetencje miękkie są najbardziej pożądane wśród pracodawców:
- odpowiedzialność, dyscyplina, rzetelność,
- logiczne myślenie i rozwiązywanie problemów,
- inicjatywa,
- krytyczne myślenie i zdolności analityczne,
- elastyczność oraz odporność.
Odpowiedzialność, dyscyplina, rzetelność
Już teraz zacznij rzetelnie i skrupulatnie wypełniać swoje obowiązki domowe oraz szkolne tak, by uniknąć niepożądanych konsekwencji swoich decyzji i zachowań. Podejmując decyzję, za każdym razem myśl o jej konsekwencjach, a gdy trzeba będzie je ponieść – ucz się bycia odpowiedzialnym.
Logiczne myślenie, rozwiązywanie problemów
Podchodź twórczo do swoich zadań, szukaj odpowiedzi na trudne pytania, analizuj przyczyny i skutki, znajduj nieszablonowe rozwiązania. Myślenie kreatywne ma przyszłość i „otwiera wszystkie drzwi” wymarzonych firm.
Inicjatywa
Cudownie, jeśli już teraz z własnej woli jesteś inicjatorem akcji czy projektu w swojej szkole lub społeczności lokalnej. Dla pracodawcy będzie znaczyło to tyle, że potrafisz mocno angażować się w swoje zadani, nie boisz się ryzyka i podejmowania decyzji.
Krytyczne myślenie, zdolności analityczne
Analizowanie danych oraz ich umiejętne przetwarzanie dla wielu pracodawców świadczy o mądrości pracownika, którą kieruje się w rozwiązywaniu problemów. Zatem, testuj różne rozwiązania, identyfikuj źródła problemów, szukaj informacji.