Od 2017 r. trwa prawdziwa rewolucja w gdyńskim szkolnictwie zawodowym. Z jednej strony wyposażanie szkół w specjalistyczny sprzęt, budowa nowych pracowni i warsztatów, organizacja profesjonalnych kursów i szkoleń branżowych, staże dla uczniów w pomorskich firmach. Z drugiej – w 2020 r. ruszyły intensywne prace nad dostosowaniem kształcenia zawodowego do potrzeb i wymagań stale zmieniającego się rynku pracy. Edukacja ma „zazębiać” się z rynkiem pracy tak, by te dwa tak ważne obszary w życiu każdego człowieka wzajemnie się przenikały i uzupełniały.
– Rolą nowoczesnej szkoły zawodowej jest przygotowanie ucznia do elastycznego funkcjonowania na dynamicznie rozwijającym się rynku pracy. Wiadomo, wymagania rynkowe stale się zmieniają, pracodawcy poszukują nowych umiejętności i najlepszego portfolio kompetencji zawodowych, oczekują przedsiębiorczych postaw uczniów czyli swoich przyszłych pracowników – podkreśla Emilia Granda, koordynator „Gdyńskich Zawodowców…” w Wydziale Edukacji – Niezwykle budujące jest to, że uczniowie są zdecydowanie bardziej świadomi swoich predyspozycji, potrafią coraz lepiej rozpoznać swoje talenty i obierać kierunki rozwoju. Chcemy im w tym jeszcze więcej pomóc.
Po co analizować programy kształcenia?
Nie jest tajemnicą, że większość polskich pracodawców ma trudności z pozyskaniem wykwalifikowanych osób do pracy. Problemem jest choćby nadal niska popularność edukacji zawodowej oraz niedostosowanie wiedzy i kwalifikacji pracowników do aktualnych potrzeb rynku pracy. Stąd, po dwóch latach wdrażania projektu „Gdyńscy zawodowcy – program podnoszenia jakości i dopasowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy” gołym okiem widać jego pierwsze rezultaty:
-
są już pogłębione 4 analizy programów kształcenia zawodowego w Centrum Kształcenia Zawodowego nr 1 i Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w zawodzie technik budowy jednostek pływających, technik eksploatacji portów i terminali, technik informatyki czy technik elektryk. To owoc pracy czołowych ekspertów Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni z pomorskimi pracodawcami. Chodzi o to, by rozwój kompetencji młodych ludzi był mocno skorelowany – szedł w parze z oczekiwaniami przedsiębiorców i inwestorów;
-
analizy to jedno, ale eksperci opracowali też innowacyjną metodę kształcenia w CKZiU nr 1 i ZSChiE, która zostanie wdrożona w nowym roku szkolnym. To absolutne novum – w elastyczny sposób łączy w sobie wybrane techniki kształcenia oraz organizacyjne formy pracy z uczniem z dominacją aktywnych metod uczenia się w działaniu;
-
siedmiu doradców zawodowych z gdyńskich szkół zawodowych podniosło swoje kwalifikacje w zakresie nowoczesnego poradnictwa.